KALANDOZÓ 2014-2015

Kalandozó történelmi vetélkedő 2014-2015. tanév

„Meghalt Mátyás király, oda az igazság”

I.                   FORDULÓ

Mátyás király életének fordulópontjai - megjelenítése irodalmi és képzőművészeti eszközökkel

1.) feladat (10 pont)

Mátyás király életét többféle módon is feldolgozták már történészek, irodalmárok. A mai modern világban egy jól megfogalmazott, megszerkesztett önéletrajz nélkül viszont nem tudtok továbblépni.

Készítsétek el Mátyás király önéletrajzát hagyományos vagy amerikai stílusban, és fogalmazzatok meg egy motivációs levelet uralkodói poszt megpályázásához!

 2.) feladat (10 pont)

1458 elején, a budai királyválasztó országgyűlésen (Szilágyi Mihály támogatásával) Mátyást királlyá választották.

Készítsetek tudósítást az eseményről egy korabeli újság számára! A cikket legalább egy „képpel” illusztráljátok! (A4-es méretben)

3.) feladat (10 pont)

A Hunyadi-család a magyar történelem egyik legismertebb családja. Eredetéről számos legenda született, történetüket sokszor korabeli pletykára alapozzák. Ássatok a családi titkok mélyére, és legyetek kreatív családfakutatók!

Készítsétek el a Hunyadi-család származási tábláját – tetszőleges technikai megoldással!

4.) feladat (24 pont)

Luxemburgi Zsigmond védelmi rendszere lett a Mátyás által kialakított végvárvonal alapja. A főúri kastélyokat védelmi fal- és bástyarendszer kialakításával erődítményekként használhatták. Mely várakat érintette az első, és melyeket a második vonal? Rendszerezzétek az összekeveredett helységneveket!

Bács, Banja Luka, Becskereg, Bihács, Bród, Diakóvár, Haram, Hunyadvár, Jajca, Karánsebes, Klissza, Knin, Krupa, Lugos, Nándorfehérvár, Orsova, Pétervárad, Pozsegavár, Szabács, Szokol, Szrebenik, Tesajn, Valkóvár, Zengg

5.) feladat (16 pont)

„… De Mátyás király, noha mindenhez kezével nyúlt, soha nem szennyezte be magát, bármennyire elmerült a beszélgetésben.”  /Galeotto Marzio/

A reneszánsz étkezési szokások sokban különböznek a maiaktól. Az alábbi kép segítségével válaszoljatok a kérdésekre!

Nevezzétek meg a képen látható kiszolgáló személyzetet!

Milyen hangszereket láthatunk a zenészeknél?

Milyen étkeket tálalnak fel, és hogyan fogyasztják el azokat a képen látható vendégek?

Nevezzetek meg 12 olyan főurat, aki Mátyás asztalánál étkezhetett! (Neve mellett tüntessétek fel méltóságát is!)

 


Királyi lakoma. Nürnbergi fametszet, 1491.

6.) feladat (12 pont)

A XV. század elején tért hódított a humanista műveltség, majd Mátyás korában eljutott a székesegyházak, városok iskoláiba is.

Készítsétek el egy káptalani iskola diáktoborzó plakátját, melyen az ott oktatott komplex tudományok hármas rendszerének alappilléreit méltatjátok!

Kivitelezéséhez számítógépes szerkesztő programot használjatok!

7.) feladat (18 pont)

Magyarország helyzete Mátyás halála után igen csak érdekesen alakult. A trónjelöltek cselvetései, trónszerzési technikái megosztották a nemzetet.

 Javítsátok ki az alábbi, tévedésekkel teli helyzetelemzést!

Mátyás király 1490. március 6-án halt meg a Visegrádon. A prelátusokból és a bárókból álló királyi tanács hívta össze május 17-re, Pozsonyba a királyválasztó országgyűlést. Az első számú jelölt Corvin János herceg, az elhunyt uralkodó fia; királyjelöltnek számítottak Miksa császár, az 1463-as nagyváradi egyezmény alapján, és a Jagelló testvérek, II. Ulászló és János Zsigmond, mint (Luxemburgi) Albert király unokái. Trónigényét az özvegy királyné, Aragóniai Beatrix is fenntartotta, ám neki erre semmi alapja sem volt, csak hatalmas birtokai és nagy vagyona.

Rigómezei csata: 1490. július 4-én a Tolna megyei Szabaton falu mellett Újlaki Lőrinc vajda és Kinizsi Pál csapatai véres küzdelemben legyőzték a Corvin-párti híveket, így Mátyás fia végleg kiesett a trónjelöltek közül.

Az országgyűlésben ezután kerülhetett sor a királyválasztásra. Beatrix, az özvegy királyné ígéretet kapott, hogy a római király megválasztása esetén feleségül veszi őt. 1490. július 15-én megválasztották II. Ulászlót, aki július 31-én az országba érkezett, és a Bihar megyei Farkashidán elfogadta az országgyűlés választási feltételeit, vagyis szakítson Mátyás politikájával: törölje el újításait, s mondjon le a rendkívüli adóról. Az 1490. szeptember 21-én, Budán megkoronázott Ulászló egy több oldalról támadott, háborút viselő ország uralkodója lett, ígéretéhez híven (szerelemből) október 2-án titokban feleségül vette Beatrix, özvegy királynét.

Az ország déli végein a boszniai hercegi címet viselő Corvin János védekezett a folyamatos török támadásokkal szemben; északkeleten János Zsigmond csapatai 1492 elejéig tartották Lőcsét és Zsolnát; a nyugati részen Miksa a Duna menti magyar városokat foglalta el. A bécsújhelyi béke megkötése 1491. november 7-én, az 1463. évi szerződés megerősítésével zárta le a Habsburgok elleni harcokat. 

 
Kalandra fel!




„Meghalt Mátyás király, oda az igazság”
Kalandozó történelmi vetélkedő 2014-2015. tanév
csapatai

1.      A Holló – Gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium, Gyöngyös
2.      Apródok – Herédi Általános Iskola, Heréd
3.      Aranyosok – Gyöngyösi Arany János Általános Iskola, Gyöngyös
4.      Az Igazságosok – Hatvani 5. számú Általános Iskola, Hatvan
5.      Bonfini Deákjai – Gyöngyösi Kálváriaparti Sport és Általános Iskola, Gyöngyös
6.      Budapesti Fekete Sereg – IX. Kerületi Telepy Károly Testnevelési Általános Iskola és Gimnázium, Budapest
7.      Carpe Diem! – Neumann János Középiskola és Kollégium, Eger
8.      Corvinák – IX. Kerületi Telepy Károly Testnevelési Általános Iskola és Gimnázium, Budapest
9.      Corvinák Hírnökei – Egri Balassi Bálint Általános Iskola Tinódi Sebestyén Tagiskolája, Eger
10.  Corvinusok – Hatvani Kodály Zoltán Értékközvetítő és Képességfejlesztő Általános Iskola, Hatvan
11.  Eszterházy Hetes – Eszterházy Károly Főiskola. Gyakorló Általános Iskolája, Eger
12.  Fehér Hollók – Hatvani 5. számú Általános Iskola, Hatvan
13.  Fekete Holló – Egri Balassi Bálint Általános Iskola Tinódi Sebestyén Tagiskolája, Eger
14.  Fekete Hollók – Abasári Aba Sámuel Általános Iskola, Abasár
15.  Gyöngyösi Fekete Sereg – Gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium, Gyöngyös
16.  Hatvani Apródok – Hatvani Kossuth Lajos Általános Iskola, Hatvan
17.  Hatvankodók – Hatvani Kossuth Lajos Általános Iskola, Hatvan
18.  Hevesi Apródok – KLIK Hevesi József Általános Iskola és AMI, Heves
19.  Hevesi Gráciák – Hevesi Általános Iskola és AMI Körzeti Tagiskola, Heves
20.  Hevesi Törökverők – KLIK Hevesi József Általános Iskola és AMI, Heves
21.  Hidaiak – Jászsági Általános Iskola Petőfi Sándor Általános Iskola Tagint., Jánoshida
22.  Humanisták – Herédi Általános Iskola, Heréd
23.  Hunyadi Ifjak – Mezőnagymihályi Arany János Általános Iskola, Mezőnagymihály
24.  K.D.D.H. – Újszászi Vörösmarty Mihály Általános Iskola, Újszász
25.  Karácsondi Corvina – Karácsondi Gönczy Pál Általános Iskola, Karácsond
26.  Koaszt Vitézei – Kozármislenyi Janikovszky Éva Általános Iskola, Kozármisleny
27.  Körzetis Fehércselédek – Hevesi Általános Iskola és AMI Körzeti Tagiskola, Heves
28.  Krónikások – Fáy András Általános Iskola és AMI, Parád
29.  Lila Hollók – Neumann János Középiskola és Kollégium, Eger
30.  Lőrinci Fekete Sereg – Lőrinci Hunyadi Mátyás Általános Iskola és AMI, Lőrinci
31.  Mátrai Betyárok –Felső-Mátrai Zakupszky László Általános Iskola, Mátraszentimre
32.  Mátyás Gyermekei – Abasári Aba Sámuel Általános Iskola, Abasár
33.  Mátyás Hollói – Gyöngyösi Kálváriaparti Sport és Általános Iskola, Gyöngyös
34.  Mátyás Vitézei – Hevesi Általános Iskola és AMI Körzeti Tagiskola, Heves
35.  Nyolcadik –Hernád-Pusztavacs Általános Iskola, Hernád
36.  Sólymos Vitézek – Verpeléti Arany János Általános Iskola és Remenyi Ede AMI, Verpelét
37.  Tarnamérai Fekete Sereg – Tarnamérai Általános Iskola, Tarnaméra
38.  Tinódi Igazságosztói – Egri Balassi Bálint Általános Iskola Tinódi Sebestyén Tagiskolája, Eger
39.  Udvarhölgyek – Horti Batthyány József Általános Iskola, Hort
40.  Visontai Fekete Sereg – Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola, Visonta


KALANDOZÓ VERSENYKIÍRÁS A 2014-2015-ÖS TANÉVRE
A verseny címe: Kalandozó történelmi vetélkedő:  „Meghalt Mátyás király, oda az igazság!”

A verseny meghirdetője: Kisnánai Szent Imre Általános Iskola

A verseny célja:
A történelem megadott korszakának részletesebb megismerése kommunikatív, kognitív, művészeti és konstrukciós képességek alkalmazásával, projectmunka keretében.

A verseny kategóriái korcsoportok szerint: 7-8. évfolyam

A verseny kategóriái iskolaszintek szerint: általános iskola, 6 és 8 osztályos gimnáziumok

A jelentkezés és a részvétel feltételei:
Az adott korosztályból 4 fős csapatok jelentkezését várjuk. Egy iskolából maximum 2 csapat nevezhet a versenyre.

A versenyen való részvétel kizáró okai: Nem a korcsoportnak megfelelő jelentkezők.

A verseny témája, ismeretanyaga, felkészüléshez felhasználható irodalom:
„Meghalt Mátyás király, oda az igazság!” – Mátyás király halálának 525. évfordulója kapcsán az uralkodó életét, bel- és külpolitikai kapcsolatait, háborúit, a hozzá kapcsolódó korszak történelmi ismereteit közlő irodalmak, honlapok:
·         Általános és középiskolai történelem tankönyvek, atlaszok
·         Múlt-kor történelmi portál  http://www.mult-kor.hu/
·         Történelemportál  http://tortenelemportal.hu/

A nevezés módja, határideje (levélcím, e-mail cím):
A megadott jelentkezési lap kitöltésével levélben az iskola címén (3264 Kisnána, Petőfi u. 34.), faxon (37/324016), vagy e-mailben (kisnanaisuli@gmail.com).
A jelentkezés határideje: 2015. január 20.

Nevezési díj:          nincs         

Fordulók (időpontok, helyszínek, a fordulók feladatainak rövid ismertetése):
2 levelezős forduló, 1 döntő

       1. forduló: 2015. március 2. Téma: Mátyás király életének fordulópontjai - megjelenítése irodalmi és képzőművészeti eszközökkel.
       2. forduló: 2015. április 15. Téma: Hunyadi Mátyás bel- és külpolitikája, háborúi - megjelenítése irodalmi és képzőművészeti eszközökkel.
       3. forduló: 2015. június 5. Téma: Döntő – Vitézkedők próbája a felújított Kisnánai várban – gyakorlati feladatok a Nánai Sólymos Vitézek közreműködésével.


A továbbjutás feltétele, a továbbjutottak értesítésének módja az egyes fordulókból:
A levelezős feladatok után feltüntetjük, melyik csapat mennyi pontot ért el.
A benevezett csapatok elért pontszámait a 2 forduló során összeadjuk.
Döntőbe a 12 legtöbb pontot elért csapat kerül, őket levélben értesítjük. A döntőre saját költségükön utaznak a csapatok. A döntőre külön nem kell készülniük, csak a 2 forduló alatt megszerzett ismereteikről szólnak a játékos és ügyességi feladatok.


Az eredmények közzétételének módja:
A csapatokat a fordulók értékelése után e-mailben értesítjük az elért pontszámokról.

Díjazás:
  • A döntőbe került csapatok (4 tanuló + egy felkészítő pedagógus) oklevelet kapnak.
  • Az első három helyezett könyvjutalomban részesül.
  • Az első helyezett csapat viszi haza a vándorkupát.
  • Valamennyi versenyben részvevő emléklapot kap.

A szervezők elérhetősége (név, levelezési cím, email cím, honlap):
  • A szervező iskola: Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
                                    Levélcím: 3264 – Kisnána, Petőfi u. 34.
                                    Tel/fax: 37/324016
                                    E-mail: kisnanaisuli@gmail.hu
                                    Honlap: szentimrekisnana.blogspot.com
  • Szervező nevelő: Juhászné Koklács Éva
 

 

 JELENTKEZÉSI LAP

„Meghalt Mátyás király, oda az igazság!” c.
Kalandozó történelmi vetélkedő
2014-2015.




Iskola neve, címe:
………………………………………………….
………………………………………………….
………………………………………………….

Csapatnév:
………………………………………………….

Csapattagok neve, évfolyama:
………………………………………………….
………………………………………………….
………………………………………………….
………………………………………………….

Segítő pedagógus neve, e-mail címe:
………………………………………………….
………………………………………………….






Dátum:

……………………………………….
igazgató



KALANDOZÓ 2013-2014. I. forduló




Feladatok: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. Össz:
Max pontszámok: 10 12 12 10 2 21 18 15 100
1. Abasár Angyalai 5 7 9 9 2 13 18 6 69
2. Musztafa 8 11 10 10 2 20 18 14 93
3. Gül baba rózsái 8 7 10 8 2 16 17 14 82
4. Lisztes nagyfiúk 6 4 9 8 2 17 15 5 66
5. Rettenthetetlenek 6 10 8 9 1 16 6 8 64
6. Törökméz 8 6 8 8 2 15 15 11 73
7. Cecei Törökverők 0 8 8 10 2 16 17 15 76
8. Török Tevék 10 9 10 10 2 19 16 8 84
9. Domoszlói Törökverők 10 10 12 10 2 18 15 15 92
10. Egri Vitézek 4 10 11 10 1 15 8 11 70
11. Szondi négy apródja 0
12. A Neumann védői 4 9 12 10 2 18 13 9 77
13. Portyázók 10 11 12 10 2 20 18 11 94
14. PVÁG "török gyógyítók" 2 6 9 8 0 19 17 11 72
15. Vicuska 0 7 12 10 0 20 14 4 67
16. Szentimrések 8 9 8 10 1 19 11 11 77
17. Rákóczi unokái 9 12 12 10 2 19 17 15 96
18. Gyöngyösi Törökverők 6 11 12 10 2 18 17 15 91
19. Hatvani Csillagok 10 9 12 9 1 20 18 14 93
20. Hatvani Várvédők 9 11 12 10 2 21 18 15 98
21. Dóri és testőrei 9 9 12 10 2 19 18 14 93
22. Végvári Sólymok  0
23. Végvári Vitézek 10 9 9 10 1,5 20 18 8 85,5
24. Hetedik 2 12 12 10 2 20 18 13 89
25. Hevesi Gráciák 10 9 12 10 2 21 18 15 97
26. Körzetis Fehércselédek 10 10 12 10 2 20 18 15 97
27. Hevesi Törökverők 9 9 12 0 2 21 17 13 83
28. Vitézek 10 10 12 10 2 21 17 15 97
29. Isaszegi Törökverők  8 8 12 10 1 19 17 10 85
30. Janicsárok 10 12 12 10 1 20 17 15 97
31. Szulejmán 0
32. Agyasok(k) 0
33. Agymanók 0
34. Agymenők 0 5 6 8 0 7 5 6 37
35. Agyrémek 9 11 11 8 2 17 16 14 88
36. A suli rabjai 6 2 3 10 1 14 14 0 50
37. BB 0
38. Madame-ok 0
39. Ügyifogyik 0
40. Sárkányos Rend 0
41. Koaszt 10 11 12 10 2 20 18 10 93
42. Hegyaljai tudorok 0
43. Gólyafiókák 4 9 6 10 2 20 15 13 79
44. Mátrai Betyárok 10 9 12 10 1,5 20 18 15 95,5
45. Societas Corvus 5 8 11 10 2 19 15 12 82
46. Mehmet birodalma 4 6 6 10 2 10 5 0 43
47. Oszmán katonái 8 7 8 10 2 19 4 5 63
48. 1532 0
49.  augusztus 29. 0
50. Jumurdzsák 0
51. Keresztúr 5 9 7 10 1,5 20 16 7 75,5
52. Bajzások 8 11 12 0 2 18 17 9 77
53. Hunyadi Bajnokai 0
54. Magya-rock 0
55. Tárnoki Törökverők 10 12 6 8 2 21 18 15 92
56. Váli Vitézek 10 10 11 10 2 20 16 10 89


Kalandozó történelmi vetélkedő 2013-2014. tanév
„… török gyerek megvágta …”
II.                FORDULÓ

1.) feladat (20 pont)
A 15. századig a török-magyar összecsapások helyszíneinek nagy része ma már nem tarozik Magyarország területéhez. Az alábbi helynevek egy-egy csata helyszínét jelzik:
Galambóc, Jajca, Kenyérmező, Rigómező, Nándorfehérvár, Szabács, Szendrő, Várna, Vászló, Vidin
Készítsetek időrendi táblázatot a felsorolt helynevek felhasználásával! A földrajzi nevek mellett tüntessétek fel, hogy az adott korban mely országrészhez, illetve ma mely országokhoz tartoznak.
2.) feladat (15 pont)
Készítsetek térképet (szabadon választott kézi technikával, A3-as méretben), melyen bejelölitek az első feladatban megadott helységeket! (A pontosság mellett a kivitelezést is értékeljük.)

3.) feladat (8 pont)
A nikápolyi vereség után Zsigmond a határvédelem megerősítésén fáradozott. Az első végvárvonal bázisait Ozorai Pipó tervei alapján alakították ki. A Mátyás idejében létrejött második végvárvonal párhuzamos láncot alkotott az elsővel. A nem magyar részeken kialakított erődök a török pusztításokat így ezen területekre irányították.
A főúri kastélyokat védelmi fal- és bástyarendszerrel felszerelve erődítményekként használhatták.
Nevezzétek meg és ábrázoljátok a végvárak kialakításánál használt négy legismertebb bástyatípust!

4.) feladat (12 pont)
Az alábbi képek egy-egy végvárat ábrázolnak mai és korabeli dokumentumokon. Rendezzétek párba és nevezzétek meg azokat!














 


5.) feladat (5 pont)
„…az akindzsik zsebei úgy telve voltak ezüsttel és arannyal, mint a tavaszidő nárcisszal és bimbókkal, kezük és markuk oly üres és terméketlen maradt, mint őszidőn a mandulafenyő és a platán. Bár vágyaik kongó serlege és kívánságuk üres erszénye megtelt, és a zsákmányolt kincs mézének íze megédesítette szájukat, a vereség mérges fullánkjának keserétől boldogságuk szomorúságra fordult.”                                                            (Kemalpasazádé török történetíró)
Melyik csata korabeli leírása a fenti idézet? Kinek a nevéhez fűződik a győzelem? Jellemezzétek Őt 2-3 mondatban!

6.) feladat (15 pont)

A törökök elleni háborúk sok hadvezérnek, vitéznek hoztak hírnevet.

Párosítsátok a megnevezett hősöket a megvívott csaták szerint!
„Dugovics Titusz” – Hunyadi János – Kinizsi Pál – Magyar Balázs – Timur Lenk
Ali Kodzsa bég – Bajezid – II. Mehmed – Mezid bég – II. Murád
Ankara – Gyulafehérvár – Kenyérmező – Nándorfehérvár – Otranto


7.) feladat (5 pont)

Zsigmond királyságáról a történelem igen sokszínűen emlékezik meg. Vannak pozitív tettei, melyek okán a nagy uralkodók közé sorolják, illetve olyan dolgokat is véghezvitt, amelyek miatt az utókor is elítéli.
Az alábbi két mozzanat mindkét oldalát megmutatja az uralkodónak:
Zsigmond 1408. december 12-én, a Bosznia feletti győzelem alkalmából megalapítja a Sárkányos Társaságot. / Zsigmond 1412. november 8-án 16 szepességi várost zálogosít el Lengyelországnak.  

Keressetek olyan szépirodalmi alkotásokat, amelyekben megjelenítik a Sárkányos rend lovagjait illetve az elzálogosított szepességi városokat!

8.) feladat (20 pont)
A magyar népesség hagyományától, étkezési szokásaitól sok mindenben elütő szokásrendszer jelent meg az országban, melynek számára nem voltak elfogadhatók a korabeli magyar lakosság ételei. A török (vagy még inkább balkáni, főleg bosnyák) lakossággal ugyanis egy új, a hívei egész életét meghatározó eszmerendszer vált uralkodóvá a Kárpát-medence jelentős területein: az iszlám.

A két eltérő szokásrendszer sokban különbözik egymástól, azonban vannak azonosságok is.

„Heltai Gáspár szerint Hunyadi Mátyás a szász szalonnás káposztát kedvelte leginkább. Galeottotól pedig arról értesülhetünk, hogy őseink négyszögletű asztalok mellé ültek le enni és minden ételt mártásban tálaltak. (…) Őseinknél az is szokás volt, hogy valamennyien egy tálból ettek, és senki sem használt villát, amikor a falatot fölemelte vagy a húsba harapott. Mindenki előtt volt valami kenyérféle, és a közös tálból kivett ételt falatokra vágva ujjaival tették a szájukba. „A magyaroknál nemigen van szokásban az étekosztók, úgyhogy csak a legnagyobb nehézségekkel védheti meg az ember a magyarok bőséges és gazdag táplálkozása miatt kezét és ruháját a beszennyeződéstől, mert a lecsöpögő sáfrányos lé néha az egész embert bemocskolja.”
„A nyilvánosság előtt nem ülhettek egy asztalhoz a nők és a férfiak, sőt az „asztal" fogalmán is mást kell értenünk. A törők háztartásokban ismeretlen volt ugyanis az általunk használt szék és asztal; helyettük két, nyugaton ismeretlen tárgy könnyítette meg az étkezést: a sini és a sofra. A rézből vagy bronzból készült sini voltaképpen egy nagy kerek tepsi volt, amire az ételeket helyezték; maga a sini viszont a fából készült, talpas sofra tetejére került. A sofra köré azután párnák kerültek. Akik étkeztek, azok a párnákon foglaltak helyet, s a bal karjukra támaszkodva, jobb kezükkel ettek. Az evőeszközök közül csak a kanalat használták, egyébként a kezükkel nyúltak a közös tálakba.(…) Tekintve, hogy kézzel, gyakran közös tálból ettek, ezért az étkezés minden esetben kézmosással kezdődött, s azzal is zárult. A kéz megtörlésére az együtt étkezők térdére fektetett asztalkendő {pe§kjr) szolgált. Ebből ki-ki a saját maga előtti darabot használhatta.”

Hasonlítsátok össze a két étkezési kultúrát, emeljétek ki az azonosságokat és a különbségeket!
Soroljatok fel a két étrendre jellemző 5 azonos és 5-5 különböző étkezési nyersanyagot, fűszert!



Kalandra fel!





Kalandozó történelmi vetélkedő 2013-2014. tanév
„… török gyerek megvágta …”
I.                   FORDULÓ

1.) feladat (10 pont)
A hagyomány szerint már Mohamed felszólította a kortárs uralkodókat az iszlámhoz való csatlakozásra, bár erről egy korabeli (nem muszlim) forrás sem szól.
Kik voltak az említett kortársak? Mutassátok be őket (5 kortárs uralkodó) 1-2 mondattal!
2.) feladat (12 pont)
A középkori keresztény országokban a török egyet jelentett a muzulmánnal, pedig csak az 1071-es manzikerti csata után történt meg a török nyelvű lakosság iszlámosítása. A közösség összetartozásához szükséges volt, hogy az elfoglalt területeken élő lakosságot érdekelté tették az iszlámhoz való csatlakozásban.
Hogyan köthetőek az alábbi helyszínek az iszlám terjedéséhez illetve megfékezéséhez Európában? Fogalmazzátok meg 1-2 mondatban!
-          Gibraltár
-          Poitiers
-          Bagdad
-          Jeruzsálem
-          Drinápoly
-          Granada

3.) feladat (12 pont)
Az Oszmán Birodalom kialakulása I. Oszmán, „a hódító” nevéhez köthető. Az államszervezet és a szervezett katonaság kiépítése I. Orhán uralkodása alatt történt meg.
Melyek a török hadsereg főbb csoportjai (4), és mi jellemzi őket?

4.) feladat (10 pont)
A vándorló magyar törzsek a Don folyótól nyugatra török nyelvű népek szomszédságában éltek. Az etnikai szempontból vegyes Kazár Kaganátus alapját a török nyelvű onogur-bolgárok alkották. Török eredetű szavaink alapján következtethetünk elődeink életmódjára.
Keressetek török jövevényszavakat, kifejezéseket az alábbi dőlt betűs szövegrészekhez!
A bolgárok letelepült életmódot folytattak, kör alakú házakban éltek. A földművelés terményeit a házak körüli gödrökben tárolták. A vas munkaeszközök igazolják a földművelés meghonosodását. Kiterjedt nagyállattartással foglalkoztak. Az állattenyésztés termékei közül is sok készítési technikáját ismerték. Számos mesterség elnevezése is ebből az időből ered.
5.) feladat (2 pont)
Két eredetmonda kapcsolódik az előző feladatban jelölt időszakhoz (területhez). Melyek ezek?
6.) feladat (21 pont)
A vándorló, állandó hazát kereső őseink, eredetük, társadalmi életük és kultúrájuk történetét több korabeli forrás is megemlíti. Az alábbi részletek muszlim, görög, szláv, latin és német nyelvű forrásokból származnak.
Nevezzétek meg a forrásokat, a szerzőket és a keletkezésük idejét!

a)      „Ámde szólni fogunk a türkök [magyarok] szervezetéről és hadirendjéről … Fegyverzetük kard, bőrpáncél, íj és kopja, és így a harcban legtöbbjük kétféle fegyvert visel, vállukon kopját hordanak, kezükben íjat tartanak, és amint a szükség megkívánja, hol az egyiket, hol a másikat használják. Üldöztetés közben azonban inkább íjukkal szerzik meg az előnyt.”

b)      „Ezek a magyarok csinosak és jó kinézésű emberek. Ruhájuk brokátból készült. Fegyvereik ezüsttel és aranynyal vannak díszítve. Leánykéréskor vételárat kell a kérőnek fizetnie, többnyire állatok formájában. De ez lehet coboly-, hermelin-, mókus-, nyest- és rókaprém is.”

c)      "A magyarok turk fajtájúak és vezérük húszezer lovassal vonul harcba... A magyarok országa bővelkedik fákban és vizekben. Sok szántóföldjük van... Ezek a magyarok szemrevaló és szép külsejű emberek, nagy testűek, vagyonosak és szembetűnően gazdagok, amit kereskedelmüknek köszönhetnek. Ruhájuk selyembrokátból való. Fegyvereik ezüsttel és arannyal vannak kiverve és gyönggyel berakottak."

d)      "Nem emlékszem, hogy valaha is vidámabb embereket láttam volna a mi kolostorunkban, mint a magyarok. Ételt és italt ugyanis a legnagyobb bőséggel adtak..."

e)      „Metód püspököt utazásai során.. .megérkezve a Duna tájékára, egy magyar király látni akarta őt. Egyesek azt mondtak, hogy ezt nem élik túl kínszenvedés nélkül, ő elment hozzá. A magyar „király" pedig, mint fő főpapot illik, tisztelettel, ünnepélyesen és örömmel fogadta. Beszélgetve vele, ahogy ilyen méltóságú emberekkel illik beszélgetni, megölelvén, megcsókolván őt, és megajándékozván értékes ajándékokkal, elbocsátotta ezekkel a szavakkal: ..."tisztelendőatyám, okvetlenül emlékezzél meg rólam szent imáidban.”

f)        "Gazdagságuk pazar és szembetűnő. Hatalmas sereget tudnak kiállítani! Kürtszóra indul fordul egész serege. Napokig lovagolnak váltó lovaikon. Ha megindulnak megmozdul ég és föld alattuk. Harciasságuk és bátorságuk egyedülálló. Nem félnek a haláltól! Mosolyogva halnak meg! Legyőzhetetlenek."

g)      "A türkök népe régen Kazáriához közel szerzett magának szálláshelyet, azon a helyen, melyet első vajdájukról Levediának neveznek... A türkök hét törzsből álltak, de sem saját, sem idegen fejedelem felettük soha nem volt. Együtt laktak a kazárokkal három esztendeig... a türkök elűzték Nagy Morávia lakóit és megszállták azok földjét..."
7.) feladat (18 pont)
Mit jelentenek az alábbi kifejezések: legenda, krónika, évkönyv, gesta?
Melyek a főbb magyar krónikák?
Segítségként néhány kép:










8.) feladat (15 pont)
 „Egy 8. századi kézirat-gyűjtemény szerint a történetírás célja, hogy megmutassa a megtörtént békés és háborús eseményeket, a történetíró feladata pedig, hogy megállapítsa, mi és hogyan történt, s elbeszélje azt világosan, választékos stílussal.” (Gunst Péter: A magyar történetírás története)
Készítsétek el a csapatotok „vérszerződését” a Kalandozó vetélkedőre! Használjátok fel a magyar geszta-írók hagyományait! (Elkészítésekor figyeljetek a kor művészeti sajátosságainak megjelenítésére.)

Kalandra fel!





2013-2014 Kalandozó csapatok


1. Abasár Angyalai      Abasári Aba Sámuel Á. I.       Abasár
                                      felkészítő: Magyarné Czibolya Andrea

2. Musztafa                  Hugonnai Vilma Á. I.             Budapest 1225
                                      felkészítő: Zsinkó Rita

3. Gül baba rózsái        Liszt Ferenc Á. I.                   Budapest 1146
                                      felkészítő: Ács Zsuzsanna

4. Lisztes nagyfiúk       Liszt Ferenc Á. I.                   Budapest 1146
                                      felkészítő: Ács Zsuzsanna

5. Rettenthetetlenek     Liszt Ferenc Á. I.                   Budapest 1146
                                        felkészítő: Ács Zsuzsanna

6. Törökméz                   Liszt Ferenc Á. I.                   Budapest 1146
                                        felkészítő: Ács Zsuzsanna

7. Cecei Törökverők      Cecei Á. I.                           Cece
                                        felkészítő: Nyikosné Domján Mária

8. Domoszló Törökverők III. András Á. I.                    Domoszló
                                         felkészítő: Szabóné Sinka Szilvia

9. Egri Vitézek                  Egri Balassi Bálint Á. I.          Eger
                                        felkészítő: Baloghné Tresó Ágnes

10. Szondi négy apródja     Eszterházi K. F. Gyak. Á. I.   Eger
                                         felkészítő: Kádek Istvánné

11. A Neumann védői         Neumann János Középi.         Eger
                                          felkészítő: Szabó Julianna    

12. Portyázók                   Neumann János Középi.         Eger
                                          felkészítő: Dr. Löveiné Hadnagy Katalin

13. PVÁG "török gyógyítók" Egri Pásztorvölgyi Á. I.       Eger
                                          felkészítő: Patrik Adrien

14. Vicuska                       Egri Kemény F. Sp.i.-i. Á. I.       Eger
                                         felkészítő: Laczkóné Kiss Beatrix

15. Szentimrések               Szent Imre Kat. Á. I.                  Eger
                                         felkészítő: Vályi-Kiss Beáta

16. Rákóczi unokái           II. Rákóczi Ferenc Kat. Á. I.       Gyöngyös
                                         felkészítő: Törökné Varga Éva

17. Gyöngyösi Törökverők  Gyöngyösi Kálváriaparti S. és Á. I.  Gyöngyös
                                           felkészítő: Bágyi Nóra

18. Hatvani Csillagok        Hatvani Kossuth L. Á. I.              Hatvan
                                          felkészítő: Valcsák Lászlóné

19. Hatvani Várvédők       Hatvani Kossuth L. Á. I.              Hatvan
                                          felkészítő: Sánta László

20. Dóri és testőrei        Hatvani Kossuth L. Á. I.              Hatvan
                                          felkészítő: Sánta László

21. Végvári Sólymok         Herédi Á. I.                                Heréd
                                          felkészítő: Nagyné Vankó Mária

22. Végvári Vitézek           Herédi Á. I.                                Heréd
                                          felkészítő: Nagyné Vankó Mária

23. Hetedik                       Hernád-Pusztavacs Á. I.               Heréd
                                          felkészítő: Miklósi László

24. Hevesi Gráciák              Hevesi Á. I.                                   Heves
                                           felkészítő: Sinkovics Orsolya

25. Körzetis Fehércselédek   Hevesi Á. I.                                 Heves
                                         felkészítő: Kisné Fehér Anna

26. Hevesi Törökverők      HVKI Hevesi József Tagi.               Heves
                                         felkészítő: Baloghné Szűcs Anett

27. Vitézek                         HVKI Hevesi József Tagi.                 Heves
                                         felkészítő: Sveiczerné Besenyei Veronika

28. Isaszegi Törökverők      Damjanich János Á. I.                       Isaszeg
                                          felkészítő: Rafael Károlyné

29. (név nélkül)                  Karácsondi Gönczy Pál Á. I.              Karácsond
                                           felkészítő: Bálintné Nagy Andrea

30. Szulejmán               Karácsondi Gönczy Pál Á. I.              Karácsond
                                           felkészítő: Bálintné Nagy Andrea

31. Agyasok(k)             Battyhány Lajos Á. I.                         Kiskunfélegyháza
                                     felkészítő: Deményi Zsófia

32. Agymanók               Battyhány Lajos Á. I.                         Kiskunfélegyháza
                                     felkészítő: Deményi Zsófia

33. Agymenők                Battyhány Lajos Á. I.                         Kiskunfélegyháza
                                    felkészítő: Deményi Zsófia


34. Agyrémek                  Battyhány Lajos Á. I.                         Kiskunfélegyháza
                                     felkészítő: Deményi Zsófia

35. A suli rabjai             Battyhány Lajos Á. I.                         Kiskunfélegyháza
                                     felkészítő: Deményi Zsófia


36. BB                           Battyhány Lajos Á. I.                         Kiskunfélegyháza
                                     felkészítő: Deményi Zsófia

37. Madame-ok            Battyhány Lajos Á. I.                         Kiskunfélegyháza
                                     felkészítő: Deményi Zsófia


38. Ügyifogyik              Battyhány Lajos Á. I.                         Kiskunfélegyháza
                                     felkészítő: Deményi Zsófia

39. Sárkányos Rend      Kompolt-Nagyút Á. I.                         Kompolt
                                     felkészítő: Tusai Milán

40. Koaszt                    Kozármislenyi Janikovszky Éva            Kozármisleny
                                     felkészítő: Polgár Tamás

41. Hegyaljai tudorok   Bersek József Á. I.                              Kőszegszerdahely
                                      felkészítő: Kummerné Tóth Tímea

42. Gólyafiókák              Kunszigeti Két.T.Ny. Á. I.                  Kunsziget
                                      felkészítő: Varga Péterné

     
 43. Mátrai Betyárok      Felső-Mátrai Zakupszky László         Mátraszentimre
                                      felkészítő: Antalné Zoboki Anna

44. Societas Corvus         Bátonyterenyei Kossuth L.                 Mátraverebély
                                       felkészítő: Szűcs Tamás

45. Mehmet birodalma     Hamvas Béla Gimn és Szakk. I.           Oroszlány
                                       felkészítő: Sáhóné Varga Katalin

46. Oszmán Katonái        Hamvas Béla Gimn és Szakk. I.            Oroszlány
                                       felkészítő: Sáhóné Varga Katalin

47. 1532                           Petőfi Sándor Á. I.                                Ráckeresztúr
                                        felkészítő: Izsák Gábor


48. augusztus 29.             Petőfi Sándor Á. I.                                Ráckeresztúr
                                        felkészítő: Izsák Gábor

49. Jumurdzsák                Petőfi Sándor Á. I.                                Ráckeresztúr
                                        felkészítő: Izsák Gábor


50. Keresztúr                    Petőfi Sándor Á. I.                                Ráckeresztúr
                                        felkészítő: Izsák Gábor

51. Bajzások                    Bajza József Á. I.                                   Szűcsi
                                        felkészítő: Majorné Szécsényi Erika

52. Hunyadi Bajnokai       Tárnoki II. Rákóczi F. Sporti. Á. I.          Tárnok
                                       felkészítő: Arany Andrea

53.  Magya-rock             Tárnoki II. Rákóczi F. Sporti. Á. I.          Tárnok
                                       felkészítő: Arany Andrea

54. Tárnok törökverők   Tárnoki II. Rákóczi F. Sporti. Á. I.          Tárnok
                                       felkészítő: Arany Andrea

55. Váli Vitézek               Váli Vajda János Á. I.                               Vál
                                       felkészítő: Nagy Imréné




























                                     











Kalandozó történelmi vetélkedő 2012-2013. tanév
A SOKNEMZETISÉGŰVÉ VÁLT MAGYARORSZÁG (XVIII. század első fele)
II. FORDULÓ
Betelepülés, betelepítés – Beilleszkedés
1.) feladat (18 pont)
Az alábbi idézetek III. Károly egy-egy törvényéhez köthetőek.
„Mi hatodik Károly, […] esküszünk az élő Istenre, annak legszentebb anyjára: szüz Máriára s minden szentekre, hogy mi az Isten anyaszentegyházait, a főpap és báró urakat, nemeseket, szabad városokat s minden országlakót, mentességeikben és szabadságaikban, jogaikban s kiváltságaikban, s régi jó és helybenhagyott szokásaikban, a mikép azoknak használása s értelme a király s a karok és rendek közös egyezésével orszaggyülésileg meg van állapitva, megőrizendjük, és mindenkinek igazságot szolgáltatunk; néhai felséges András király törvényeit […] megtartandjuk; Magyarországunk határait s a mi ehhez bármi jogon vagy czimen tartozik, el nem idegenitjük, s meg nem csorbitjuk, sőt, a mennyire lehet, növelni fogjuk s kiterjesztjük, s mindazt megteszszük, a mit az összes karok és rendek s egész Magyarországunk közjavára, diszére s gyarapodására igaz uton megtehetünk. Isten Minket ugy segéljen s minden szentjei.”

„Hogy a török hatalom alul a győzedelmes császári királyi fegyverekkel visszavivott s visszaszerzett javak tekintetében a követelők s panaszkodók gyorsabb igazságszolgáltatást nyerhessenek és jogaikat, melyeket bebizonyitani tudnak, megerősithessék, Ő felsége helybenhagyásával határozták:
1. § Hogy a jelen országgyülés feloszlása után, bennt az országban azonnal s késedelem nélkül, kizáróan bennszülöttekből álló bizottságok kezdjenek munkához és járjanak el, […]”

„[…] 3. § Ha pedig a véletlen ellenséges betörésnek rendkivüli esete merülne fel, vagy a változó s előre nem látható rögtönös háboru tekintete az ilyen fontos ügy tárgyalásának rendes módozatát s alakját nem engedné: ily esetekben ugyanazon karok és rendek nemcsak tanácsosnak, hanem szükségesnek is találták, hogy a nádorispánt és az ország primását, meg a főpapokat, bárókat, a királyi itélő táblát, a megyéket és szabad királyi városokat, a mennyire lehet, s minél nagyobb számban az országban, s nem azon kivül, összehivják.
4. § Kik megvizsgálván az ily véletlen szükség okát, s azt az ország hasznára és szükségére elegendőnek ismervén s találván: az ily adókivetés dolgában (s nem az ország egyéb ügyeiben is) tanácskozhassanak és határozhassanak.”

„[…] fejedelem urnak, az aranygyapjas rend vitézének, Ő császári és királyi szent felsége tábornagyának s egy ezrede ezredesének, belső titkos tanácsosának s az udvari haditanács elnökének, valamint az egész fegyveres erő főhelytartójának stb. számos hősi tetteivel szerzett kiváló érdemeit, nemkülönben bőven összehalmozott és hasznos szolgálatait, melyeket e fennczimzett herczeg úr mindennemü hadi alkalommal s sik földön való hadjáratoknál itt Magyarországon életét s javai nyilt veszélynek kitéve, s jelesen abban az emlékezetes 1697. évben, midőn a Tisza folyó mellett, Zenta nevü helységnél a keresztyén név esküdt ellenségével, magának a török császárnak is jelenlétében vivott ütközetben, ugyanez ellenség felett fényes győzedelmet aratott s e Magyarországot, a vadnép kegyetlen leverése után, nagyobb biztonsághoz juttatta, nevének halhatatlan dicsőségére, a legfelségesebb osztrák háznak, s e Magyarország szent koronájának is tanusitott és teljesitett s jelenleg is hasonló állhatatos buzgalommal tanusit és teljesit: […]”

„[…] 5. § Ő legszentségesebb császári és királyi felsége férfiágának magvaszakadtával (mely magszakadást Isten legkegyelmesebben távol tartani méltóztassék) az öröklési jogon való utódlást e Magyarországban és koronájában, s az Isten segedelmével már visszaszerzett és visszaszerzendő ehhez tartozó részekben, országokban és tartományokban, felséges osztrák házának nőágára is és pedig első helyen a fentisztelt most uralkodó legszentségesebb császári és királyi felségnek. […]”

„Eltiltják, hogy a királyi korcsmák bérlői, a bor és sör kimérése jogán felül maguk számára a komáromi lakosok s annál kevésbbé a mágnások s nemesek ellen, azoknak a pinczékben tartott s ki nem mért boraikra nézve valami más hatóságot is követeljenek; vagy hogy bármely földesurakat, kiknek a komáromi területen kivül fekvőjószágaik s korcsmáik vannak, a bor kimérésében vagy boroknak, és magánszükségeikre, sörnek Komáromban hordónként való vételében s kivitelében bármi módon akadályozzanak, vagy azoknak borait lepecsételjék. […]”

  
 Melyik évben, törvénycikkben és milyen törvényt elevenítenek fel az idézetek? (www.1000ev.hu)

2.) feladat (12 pont)
Készítsétek el Magyarország nemzetiségi térképét!
 A térképen különböző színekkel jelöljétek a nemzetiségi területeket, melyeket jelmagyarázattal tüntessetek fel a lapon.
(A kézzel – tetszőleges technikával – készített térkép minimum A3-as méretű legyen!)

3.) feladat (20 pont)
III. Károly az 1723. évi XVIII. törvénycikkben határozott a puszták benépesítéséről. Az elnéptelenedett részek szervezett betelepítése már 1709-től zajlott, bár szigorú kikötések mellett, hiszen ezen területekre megtiltotta a magyarok számára a letelepedést. (Mária Terézia később feloldja a korlátozást.)
Mely részek benépesítését ellenőrizték „császári szigorral”, és milyen származású, ill. vallású telepeseknek engedélyezte a letelepedést a korlátozó rendelet?
Milyen kedvezmények vártak a betelepülőkre?
Készítsetek egy figyelemfelkeltő plakátot és egy „kisbírói” hirdetményt a betelepítési akcióról, melyben a várható viszonyokat és kedvezményeket is szerepeltetitek!
(A tetszőleges technikával készített plakát minimum A4-es méretű legyen!)

4.) feladat (15 pont)
Bél Mátyás a legtipikusabban hungarus-író: munkásságával az ország három akkori legnagyobb népcsoportjának, a magyarnak, németnek és szlováknak részrehajlás nélkül igyekezett szolgálni, az ország keretén belül mindhármat egyenlőnek tartotta, a nyelvi tarkaságot dicsőségnek tekintette. Leghíresebb műve a Notitia, melynek elkészítéséhez megnyerte Pálffy Miklós nádor támogatását. Az elkészült munka az új Magyarország leírását tartalmazza, s a történeti ismeretek ennek keretébe illeszkedtek bele.
Kisnánát Bél Mátyás 1730 körül a Heves megyei Tarna járásában említi Tarródy birtokként, termékeny határral. Ugyanő leírja művében a szlovákokat is, akik ekkor a falu lakosságának döntő többségét tették ki. „A Heves megyébe újabban betelepült szlovákok többen vannak, mint a németek. Életmódjukban a magyarokat is, a németeket is utánozzák. Lakásuk nem olyan tiszta, mint a németeké. Beszédjük olyan, mint a magyaroké, mert a magyar nyelvet úgy elsajátítják, mintha magyarnak születtek volna. …magyarul beszélnek és magyarosan öltözködnek. A falvakban egy-két szlovák már házat, földet, igásállatokat szerzett, de legtöbbjük megmaradt cselédnek, zsellérnek, ezekből csak később lesznek gazdák.”  Jellemük is a régi magyarok természetéhez közelít (akár megszokás, akár a származás révén szerezték).
Három általatok kiválasztott nemzetiségről (szokásaikról, életmódjukról, házaikról, településeikről) készítsetek egy 10 diából álló PowerPoint bemutatót!

5.) feladat (9 pont)
A kor gasztronómiája sem maradhat ki a feladatok közül.
Soroljatok fel 3-3 jellemző fogást, amely nem hiányozhatott a sváb, a tót és a magyar paraszti/polgári asztalokról XVIII. században?

6.) feladat (16 pont)
Activity – Lássátok el magyarázó szöveggel vagy rajzzal az alábbi kifejezéseket!
artikuláris helyek; culinaria; forspont; gubernátor; hétszemélyes tábla; kvártély; porcio; selyemhernyó.

7.) feladat (5 pont)
Losontzi István: Hármas kis tükör című munkája 1771-ben jelent meg. Az első jelentős magyar nyelvű tankönyv, az alapfokú oktatás legfontosabb tananyaga volt a felvilágosodás korában és a reformkorban. Népiskolai tankönyvnek készült, de hamarosan népszerű ismerettárrá és családi olvasmánnyá vált. A könyv többek között rövid, rímes versikékben bemutatja olvasóinak Magyarország 57 vármegyéjét, a szepesi városokat és a kiváltságokkal felruházott területeket. Íme egy a sok közül:
„Sáros vármegyének útja igen terhes,
Itt van Bártfa, Sáros, Kis-Szeben, Eperjes,
Kapivár, Makovicz, Tarcza, Sóvár, Sebes,
Hol lakik tót, német, rusznyák, paraszt, nemes."
Mutassátok be saját megyéteket egy hasonló stílusú négysoros versikében!

8.) feladat (5 pont)
A képen a kor legismertebb magyar festőjének önarcképét látjátok.
Az általa készített portrék közül már az I. fordulóban is láttatok néhányat.
                                 









 
    
Nevezzétek meg a művészt és a képeken szereplő személyeket!

Jó Kalandozást kívánok!




KALANDOZÓ 2012-2013. I. forduló eredmények

                        Feladatok:  1.   2. 3.      4.  5.  6. 7.  8.   9. 10 Össz:
            Max pontszámok: 12, 12, 8, 8, 10, 4, 8, 10, 10, 8, 10, 100
1.A fantasztikus Négyes   11, 5, 0, 6, 5, 4, 3, 3, 2, 4, 4, 47
2.Bajzás Lányok                 9, 11, 7, 4, 5, 4, 2, 5, 10, 8, 8, 73
3.Egri Kalandozók             10, 9, 2, 8, 5, 4, 3, 5, 8, 6, 4, 64
4.Fáraó           0
5.Hatvani Várvédők          12, 12, 7, 8, 10, 4, 7, 10, 10, 8, 10, 98
6.Hevesi Apródok             12, 11, 8, 8, 7, 3, 5, 9, 10, 8, 10,  91
7.Honfiak                          10, 12, 7, 8, 10, 4, 7, 10, 10, 7, 5, 90
8.Időutazók                       11, 12, 7, 8, 5, 4; 5,5; 3, 8, 8, 6,  77,5
9.III. Károly                       0
10.Kalaposok                    8, 10, 6, 7, 7, 4, 2, 3, 3, 8, 9,  67
11.Körzetis Vitézek           12, 11, 8, 7, 7, 4, 7, 10, 10, 7, 10, 93
12.Magyar Testőrök         11, 11, 7, 8, 7, 4, 6, 5, 10, 8, 6, 83
13.Mária Terézia             0
14.Négy vezér                 10, 6, 7, 8, 7, 4, 5, 5, 9, 0, 3,  64
15.Felvilágosultak            7, 11, 8, 8, 3, 4, 5, 5, 8, 8, 4,  71
16.Rákóczi Unokái           12, 12, 8, 8, 7, 4, 7, 10, 10, 8, 10,  96
17.Szentimrések               8, 4, 7, 8, 9, 4, 6, 5, 7, 8, 6,  72
18.Szondi Négy Apródja   11, 11, 2, 8, 7, 4, 5, 5, 8, 6, 3,  70
19.Vitéz Eszterházyak      12, 12, 8, 8, 10, 4, 3, 5, 10, 8, 8,  88
20.7.évf.(Felső-Mátrai)    10, 11, 7, 8, 5, 4, 6, 7, 10, 6, 10,  84

Néhány észrevétel a megoldásokkal kapcsolatban:
Minden feladatlapon/mellékleten szerepeljen a csapat neve!
A feladat utasításainak pontos betartása (pl: időrendi tábla - időrend nélkül; készítsetek családfát - nyomtatott weboldal, a képek felhasználásával - nincsenek megnevezve a képen szereplő személyek / nincsenek a családfán; érme - 2 oldalas; általatok választott népdal - nincs megnevezve, bemutatkozás - iskola, csapatnév, csapattagok  -  a teljesség igénye nélkül), ezek is pontot érnek.
Külalak és kivitelezés - egy oldalon akár 4 feladat megoldása, de nincs sorszámozva.
Íráskép / betűkép - olvashatatlan.
 "Mellékletben" - hiányzik a melléklet. 
Kérem, hogy ezekre is figyeljetek a II. forduló megoldásainak elkészítésénél.

További jó Kalandozást a történelem világában!

Üdvözlettel:
Juhászné Koklács Éva
versenyszervező
 





Kalandozó történelmi vetélkedő 2012-2013. tanév

A SOKNEMZETISÉGŰVÉ VÁLT MAGYARORSZÁG (XVIII. század első fele)

I. FORDULÓ

A Rákóczi-féle szabadságharc és a Habsburg berendezkedés

1.) feladat (12 pont)

Az alábbi idézetek a Rákóczi-féle szabadságharc egy-egy eseményéhez köthetőek.
"Cum Deo pro patria et libertate"
Recrudescunt vulnera inclytae gentis Hungarae
„Készebb vagyok megvonni magamat az ország egyik szegletében, mint hogy a várt köszönet helyett zsarnoknak mondjanak.”
„Eb ura a fakó! mai naptól fogva József nem királyunk!” 
„De mindnek megmondtam szeretettel és őszinteséggel, hogy nem ígérhetem meg nekik azt, amiről magam sem vagyok biztosítva. Sohasem felejtem el a fájdalmat, amellyel engem elhagytak."
„E kolostor temetőjében fekszik […] urának s a székelyek grófjának szent szíve, ki az isteni gondviselés csodálatos rendeléséből az élet különféle viszontagságain keresztül vezéreltetve, elnyugodott az Úrban […]”
Melyik évben és milyen történelmi eseményt (esetleg tárgyi emléket) elevenítenek fel az idézetek?

2.) feladat (12 pont)
Készítsetek időrendi táblát a szabadságharc csatáiból és az országgyűlésekből az alábbi helységnevek felhasználásával!
Dolha, Huszt, Kölesd, Nagyszombat, Ónod, Romhány, Salánk, Sárospatak, Szécsény, Tiszabecs, Trencsén, Vöröskő

3.) feladat (8 - 8 pont)
a)  A szabadságharcba Magyarország nemzetiségei is bekapcsolódtak.
Soroljátok fel a Rákóczit támogató és a vele szemben álló nemzetiségeket!
b) Az alábbi külföldi személyek szintén a szabadságharc támogatói, ill. ellenzői voltak.
François Damoiseau, Johann Eckstein, Hannibal Heister, Ludwig Herbevill,  Fierville le Hérissy, Louis Lemaire, Rabutin, Guido Starhemberg
     Csoportosítsátok őket a megadott szempont szerint!

4.) feladat (10 pont)
A szabadságharchoz köthető népdalok / indulók közül válasszatok ki egyet!
Az általatok kiválasztott dallamra írjatok egy, a csapatotokról szóló bemutatkozó éneket, amelyet a döntő során elő is adtok majd!

5.) feladat (4 pont)
Május elseje ma a munka ünnepe. A szabadságharc során viszont két fontos esemény is erre a napra esett.
Melyek voltak ezek a május elsejék?

6.) feladat (8 pont)
Válaszoljatok a feltett kérdésekre!
A mellékelt kép mely dokumentumot ábrázolja?
Hogyan köthető ez a dokumentum I. Józsefhez, és vajon miért is érdekes ez a momentum?
Eugénia anyacsászárné szerepét Jókai Mór az írói fantázia szabadságát kihasználva roppant izgalmasan, de a tényektől elrugaszkodva mutatta be egyik regényében. Mi a regény címe?
A híres gyöngyösi 25 pontból melyek valósultak meg az fenti dokumentumban?

7.) feladat (10 pont)
Tervezzetek a Rákóczi-szabadságharc zászlóinak mintájára egy Kalandozót jelképező 55 mm-es átmérőjű érmet!

8.) feladat (10 pont)
A Habsburg Birodalom országai tekintetében elmondható-e Magyarországról, hogy a többiekhez képest önállóbb?
Mennyiben és milyen szinteken érvényesült az önállóság, ill. a császári udvar irányítása?

9.) feladat (8 pont)
Mutassátok be III. Károly „királyi” kortársait Európában! (Személyenként 1-2 mondatban.)

10.) feladat (10 pont)
Az alábbi képek a korszakhoz kapcsolódó két család tagjait ábrázolják.
A portrék felhasználásával készítsétek el a két családfát!







      


Jó Kalandozást kívánok!





 





VERSENYKIÍRÁS A 2012-2013-AS TANÉVRE


A verseny címe: Kalandozó történelmi vetélkedő:  A soknemzetiségűvé vált Magyarország

 A verseny meghirdetője: Szent Imre Általános Iskola és Óvoda, Kisnána

 A verseny célja:

A magyar történelem megadott korszakának részletesebb megismerése kommunikatív, kognitív, művészeti és konstrukciós képességek alkalmazásával, projectmunka keretében.

A verseny kategóriái korcsoportok szerint: 7-8. évfolyam

 A verseny kategóriái iskolaszintek szerint: általános iskola, 6 és 8 osztályos gimnáziumok

 A jelentkezés és a részvétel feltételei:

Az adott korosztályból 4 fős csapatok jelentkezését várjuk.

A versenyen való részvétel kizáró okai: Nem a korcsoportnak megfelelő jelentkezők.

 A verseny témája, ismeretanyaga, felkészüléshez felhasználható irodalom:

A soknemzetiségűvé vált Magyarország (XVIII. század első fele) korszakának történelmi ismereteit közlő irodalmak, honlapok:

·         Általános és középiskolai történelem tankönyvek, atlaszok

·         Múlt-kor történelmi portál  http://www.mult-kor.hu/

·         Történelemportál  http://tortenelemportal.hu/

A nevezés módja, határideje (levélcím, e-mail cím):

A megadott jelentkezési lap kitöltésével levélben az iskola címén (3264 Kisnána, Petőfi u. 34.), faxon (37/324016), vagy e-mailben (kisnanaisuli@gmail.com).

A jelentkezés határideje: 2012. december 20.

 Nevezési díj:          nincs         

 Fordulók (időpontok, helyszínek, a fordulók feladatainak rövid ismertetése):

2 levelezős forduló, 1 döntő

       1. forduló: 2013. február 11. Téma: A Rákóczi-féle szabadságharc és a Habsburg berendezkedés - megjelenítése irodalmi és képzőművészeti eszközökkel.

       2. forduló: 2013. április 15. Téma: Betelepülés, betelepítés - beilleszkedés - megjelenítése irodalmi és képzőművészeti eszközökkel.

       3. forduló: 2013. június 10. Téma: Döntő – Vitézkedők próbája a felújított kisnánai várban – gyakorlati feladatok a Nánai Sólymos Vitézek közreműködésével.

A továbbjutás feltétele, a továbbjutottak értesítésének módja az egyes fordulókból:

A levelezős feladatok után feltüntetjük, melyik csapat mennyi pontot ért el.

A benevezett csapatok elért pontszámait a 2 forduló során összeadjuk.

Döntőbe a 12 legtöbb pontot elért csapat kerül, őket levélben értesítjük. A döntőre saját költségükön utaznak a csapatok. A döntőre külön nem kell készülniük, csak a 2 forduló alatt megszerzett ismereteikről szólnak a játékos és ügyességi feladatok.

Az eredmények közzétételének módja:

A csapatokat a fordulók értékelése után e-mailben értesítjük az elért pontszámokról.


Díjazás:

  • A döntőbe került csapatok (4 tanuló + egy felkészítő pedagógus) oklevelet kapnak.
  • Az első három helyezett könyvjutalomban részesül.
  • Az első helyezett csapat viszi haza a vándorkupát.
  • Valamennyi versenyben részvevő emléklapot kap.


A szervezők elérhetősége (név, levelezési cím, email cím, honlap):

  • A szervező iskola: Szent Imre Általános Iskola és Óvoda

                                    Levélcím: 3264 – Kisnána, Petőfi u. 34.

                                    Tel/fax: 37/324016

                                    E-mail: kisnanaisuli@gmail.hu

  • Szervező nevelő: Juhászné Koklács Éva




JELENTKEZÉSI LAP


A soknemzetiségűvé vált Magyarország c.

Kalandozó történelmi vetélkedő

2012-2013.



Iskola neve, címe: .………………………………………………

………………………………………………………………

………………………………………………………………


Csapatnév:

………………………………………………………………

Csapattagok neve, évfolyama:

………………………………………………………………

………………………………………………………………

………………………………………………………………

………………………………………………………………



Segítő pedagógus neve, e-mail címe:

………………………………………………………………  



Dátum:


............................................................

igazgató









2011-2012

Kedves Kalandozók!

 A 2011/2012. évi tanulmányi versenyekre vonatkozó minisztériumi pályázat elbírálására várunk, ezért késett a II. forduló kiküldése. Természetesen a beküldési határidőt is módosítottuk 2012. május 2-ra.
A feladatokat úgy állítottam össze, hogy elektronikus úton elküldhető legyen.
A megszerzett pontszámokról és a döntőbe kerülésről e-mailben (telefonon, faxon) értesítjük a csapatokat.
 Döntőbe a 12 legtöbb pontot elért csapat kerül.(Amennyiben egy intézmény több csapattal jutna be a döntőbe, abban az esetben a levelező fordulókban a két legjobban teljesítő csapat kap meghívást.) A döntőre saját költségükön utaznak a csapatok, étkezést a szervező iskola biztosít számukra. A döntőre külön nem kell készülniük, csak a 2 forduló alatt megszerzett ismereteikről szólnak a játékos és ügyességi feladatok.
  Az első forduló értékelése (két csapat jelzett késése miatt) április 20. után megtekinthető az iskola honlapján (http://szentimrekisnana.blogspot.com/), illetve e-mailben is eljuttatom a megadott címekre.
Jó kalandozást kívánunk!

Juhászné Koklács Éva
     versenyszervező






Kedves Kalandozók!

Nagy örömünkre 2012. január 10-én megjelent a 2011/2012. évi tanulmányi versenyekre vonatkozó minisztériumi pályázat. A támogatásokról legkésőbb 2012. március 30-ig döntenek. Folytatjuk a versenyt, de a döntőt sikeres pályázat esetén, támogatással szeretnénk megrendezni.
A Kalandozó történelmi vetélkedő tervezett időpontjai változnak, melyről a mellékelt NEFMI honlapjára beküldött versenyfelhívásból is tájékozódhattok. 
A nevezés módja, határideje:
Az iskola honlapján (http://szentimrekisnana.blogspot.com/) megtalálható jelentkezési lap kitöltésével levélben az iskola címén (3264 Kisnána, Petőfi u. 34.), faxon (37/324016), vagy e-mailben (sulikind@t-online.hu).
A jelentkezés határideje: 2012. február 20. (Az újonnan jelentkező csapatoknak: 2012. április 30.)

Fordulók:
       1. forduló: 2012. március 25. Téma: A Török Hódoltság és Erdély helyzete az adott korszakban - megjelenítése irodalmi és képzőművészeti eszközökkel.
       2. forduló: 2012. április 30. Téma: Harcok a Habsburgok ellen az adott korszakban - megjelenítése irodalmi és képzőművészeti eszközökkel.
A VERSENYKIÍRÁS NEFMI HONLAPJÁN TÖRTÉNŐ MEGJELENÉSE UTÁN AZ ÚJONNAN JELENTKEZŐ CSAPATOKNAK AZ ELSŐ KÉT FORDULÓ MEGOLDÁSÁT 2012. ÁPRILIS 30-IG KELL POSTÁZNIUK. (A levelező forduló feladatlapjai az iskola honlapjáról letölthetőek.)

       3. forduló: 2012. május  Téma: Döntő – Vitézkedők próbája a felújított kisnánai várban – gyakorlati feladatok a Nánai Sólymos Vitézek közreműködésével.

A továbbjutás feltétele, a továbbjutottak értesítésének módja az egyes fordulókból:
A levelezős feladatok után feltüntetjük, melyik csapat mennyi pontot ért el.
A benevezett csapatok elért pontszámait a 2 forduló során összeadjuk.
Döntőbe a 12 legtöbb pontot elért csapat kerül, őket levélben értesítjük. (Amennyiben egy intézmény több csapattal jutna be a döntőbe, abban az esetben a levelező fordulókban a két legjobban teljesítő csapat kap meghívást.) A döntőre saját költségükön utaznak a csapatok, étkezést a szervező iskola biztosít számukra. A döntőre külön nem kell készülniük, csak a 2 forduló alatt megszerzett ismereteikről szólnak a játékos és ügyességi feladatok.

Jó kalandozást kívánunk!
Kisnána, 2012. február 9.



          Szlama Tiborné                      Juhászné Koklács Éva
            igazgató                                   versenyszervező







A VERSENYKIÍRÁS A 2011/2012-ES TANÉVRE
NEFMI HONLAPJÁN TÖRTÉNŐ MEGJELENTETÉSHEZ


A verseny címe: Kalandozó történelmi vetélkedő –
A három részre szakadt Magyarország (1541-1699)

A verseny meghirdetője: Szent Imre Általános Iskola és Óvoda, Kisnána

A verseny célja: A magyar történelem megadott korszakának részletesebb megismerése kommunikatív, kognitív, művészeti és konstrukciós képességek alkalmazásával, projectmunka keretében.

A verseny kategóriái korcsoportok szerint: 7-8. évfolyam

A verseny kategóriái iskolaszintek szerint: általános iskola, 6 és 8 osztályos gimnáziumok

A jelentkezés és a részvétel feltételei: Az adott korosztályból 4 fős csapatok jelentkezését várjuk.

A versenyen való részvétel kizáró okai: Nem a korcsoportnak megfelelő jelentkezők.

A verseny témája, ismeretanyaga, felkészüléshez felhasználható irodalom:
A három részre szakadt Magyarország 1541-1699 tartó korszak történelmi ismereteit közlő irodalmak, honlapok:
·         Történelem tankönyvek - 6. évfolyam számára
·         Erdély története http://mek.oszk.hu/02100/02109/html/index.htm
·         Pálffy Géza: Magyarország története 9. – A három részre szakadt ország (1526-1606)
·         Pálffy Géza: Magyarország története 10. – Romlás és megújulás (1606-1703)
·         Múlt-kor történelmi portál  http://www.mult-kor.hu/
·         Történelemportál  http://tortenelemportal.hu/


A nevezés módja, határideje:
Az iskola honlapján (http://szentimrekisnana.blogspot.com/) megtalálható jelentkezési lap kitöltésével levélben az iskola címén (3264 Kisnána, Petőfi u. 34.), faxon (37/324016), vagy e-mailben (sulikind@t-online.hu).
A jelentkezés határideje: 2012. február 20. (Az újonnan jelentkező csapatoknak: 2012. április 30.)


A versenyző (vagy intézménye) által fizetett díjak

A versenyre való jelentkezéskor fizetendő nevezési díjnincs

Fizetendő díj a megyei/területi fordulón való részvétel esetébennincs

Fizetendő részvételi díj (szállás, ellátás) a döntő fordulóra: nincs

Fordulók:
2 levelezős forduló, 1 döntő

       1. forduló: 2012. március 25. Téma: A Török Hódoltság és Erdély helyzete az adott korszakban - megjelenítése irodalmi és képzőművészeti eszközökkel.
       2. forduló: 2012. április 30. Téma: Harcok a Habsburgok ellen az adott korszakban - megjelenítése irodalmi és képzőművészeti eszközökkel.
A VERSENYKIÍRÁS NEFMI HONLAPJÁN TÖRTÉNŐ MEGJELENÉSE UTÁN AZ ÚJONNAN JELENTKEZŐ CSAPATOKNAK AZ ELSŐ KÉT FORDULÓ MEGOLDÁSÁT 2012. ÁPRILIS 30-IG KELL POSTÁZNIUK. (A levelező forduló feladatlapjai az iskola honlapjáról letölthetőek.)

       3. forduló: 2012. május  Téma: Döntő – Vitézkedők próbája a felújított kisnánai várban – gyakorlati feladatok a Nánai Sólymos Vitézek közreműködésével.


A továbbjutás feltétele, a továbbjutottak értesítésének módja az egyes fordulókból:
A levelezős feladatok után feltüntetjük, melyik csapat mennyi pontot ért el.
A benevezett csapatok elért pontszámait a 2 forduló során összeadjuk.
Döntőbe a 12 legtöbb pontot elért csapat kerül, őket levélben értesítjük. (Amennyiben egy intézmény több csapattal jutna be a döntőbe, abban az esetben a levelező fordulókban a két legjobban teljesítő csapat kap meghívást.) A döntőre saját költségükön utaznak a csapatok, étkezést a szervező iskola biztosít számukra. A döntőre külön nem kell készülniük, csak a 2 forduló alatt megszerzett ismereteikről szólnak a játékos és ügyességi feladatok.


Az eredmények közzétételének módja:
A csapatokat a fordulók értékelése után e-mailben értesítjük az elért pontszámokról.


Díjazás:
  • A döntőbe került csapatok (4 tanuló + egy felkészítő pedagógus) oklevelet kapnak.
  • Az első három helyezett könyvjutalomban részesül.
  • Az első helyezett csapat viszi haza a vándorkupát.
  • Valamennyi versenyben részvevő emléklapot kap.


A szervezők elérhetősége:
  • A szervező iskola: Szent Imre Általános Iskola és Óvoda
                                    Levélcím: 3264 – Kisnána, Petőfi u. 34.
                                    Tel/fax: 37/324016
                                    E-mail: sulikind@t-online.hu
                                    Honlap: http://szentimrekisnana.blogspot.com/
  • Szervező nevelő: Juhászné Koklács Éva


JELENTKEZÉSI LAP

A három részre szakadt Magyarország c.
Kalandozó történelmi vetélkedő
2011-2012.




Iskola neve, címe: .………………………………………………………………………
……………………………………………………………………….
……………………………………………………………………….


Csapatnév:
………………………………………………………………………..


Csapattagok neve, évfolyama:
…………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………


Segítő pedagógus neve, e-mail címe:
…………………………………………………………………………    






Dátum:

............................................................
igazgató



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése