Kalandozó történelmi vetélkedő 2014-2015.
tanév
Javítsátok ki az alábbi,
tévedésekkel teli helyzetelemzést!
Kalandra fel!
„Meghalt Mátyás király, oda az igazság”
KALANDOZÓ VERSENYKIÍRÁS A 2014-2015-ÖS TANÉVRE
JELENTKEZÉSI LAP
Kalandozó történelmi vetélkedő 2013-2014. tanév
„Meghalt
Mátyás király, oda az igazság”
I.
FORDULÓ
Mátyás király
életének fordulópontjai - megjelenítése
irodalmi és képzőművészeti eszközökkel
1.)
feladat (10 pont)
Mátyás
király életét többféle módon is feldolgozták már történészek, irodalmárok. A
mai modern világban egy jól megfogalmazott, megszerkesztett önéletrajz nélkül viszont
nem tudtok továbblépni.
Készítsétek el Mátyás
király önéletrajzát hagyományos vagy amerikai stílusban, és fogalmazzatok meg
egy motivációs levelet uralkodói poszt
megpályázásához!
2.) feladat (10 pont)
1458
elején, a budai királyválasztó országgyűlésen (Szilágyi Mihály támogatásával)
Mátyást királlyá választották.
Készítsetek tudósítást az
eseményről egy korabeli újság számára! A cikket legalább egy „képpel”
illusztráljátok! (A4-es méretben)
3.) feladat (10 pont)
A
Hunyadi-család a magyar történelem egyik legismertebb családja. Eredetéről
számos legenda született, történetüket sokszor korabeli pletykára alapozzák.
Ássatok a családi titkok mélyére, és legyetek kreatív családfakutatók!
Készítsétek el a Hunyadi-család származási
tábláját – tetszőleges technikai megoldással!
4.) feladat (24 pont)
Luxemburgi Zsigmond védelmi rendszere lett
a Mátyás által kialakított végvárvonal alapja. A főúri kastélyokat védelmi fal-
és bástyarendszer kialakításával erődítményekként használhatták. Mely várakat érintette az első, és melyeket
a második vonal? Rendszerezzétek az összekeveredett helységneveket!
Bács,
Banja Luka, Becskereg, Bihács, Bród, Diakóvár, Haram, Hunyadvár, Jajca,
Karánsebes, Klissza, Knin, Krupa, Lugos, Nándorfehérvár, Orsova, Pétervárad,
Pozsegavár, Szabács, Szokol, Szrebenik, Tesajn, Valkóvár, Zengg
5.) feladat (16 pont)
„… De Mátyás király, noha mindenhez
kezével nyúlt, soha nem szennyezte be magát, bármennyire elmerült a
beszélgetésben.” /Galeotto Marzio/
A
reneszánsz étkezési szokások sokban különböznek a maiaktól. Az alábbi kép
segítségével válaszoljatok a kérdésekre!
Nevezzétek meg a képen
látható kiszolgáló személyzetet!
Milyen hangszereket
láthatunk a zenészeknél?
Milyen
étkeket tálalnak fel, és hogyan fogyasztják el azokat a képen látható vendégek?
Nevezzetek
meg 12 olyan főurat, aki Mátyás asztalánál étkezhetett! (Neve mellett
tüntessétek fel méltóságát is!)
Királyi
lakoma. Nürnbergi fametszet, 1491.
6.) feladat (12 pont)
A
XV. század elején tért hódított a humanista műveltség, majd Mátyás korában
eljutott a székesegyházak, városok iskoláiba is.
Készítsétek
el egy káptalani iskola diáktoborzó plakátját, melyen az ott oktatott komplex
tudományok hármas rendszerének alappilléreit méltatjátok!
Kivitelezéséhez
számítógépes szerkesztő programot használjatok!
7.) feladat (18 pont)
Magyarország
helyzete Mátyás halála után igen csak érdekesen alakult. A trónjelöltek
cselvetései, trónszerzési technikái megosztották a nemzetet.
Mátyás király 1490. március 6-án halt meg a
Visegrádon. A prelátusokból és a bárókból álló királyi tanács hívta össze május
17-re, Pozsonyba a királyválasztó országgyűlést. Az első számú jelölt Corvin
János herceg, az elhunyt uralkodó fia; királyjelöltnek számítottak Miksa
császár, az 1463-as nagyváradi egyezmény alapján, és a Jagelló testvérek, II.
Ulászló és János Zsigmond, mint (Luxemburgi) Albert király unokái. Trónigényét
az özvegy királyné, Aragóniai Beatrix is fenntartotta, ám neki erre semmi alapja
sem volt, csak hatalmas birtokai és nagy vagyona.
Rigómezei csata: 1490. július 4-én a Tolna megyei
Szabaton falu mellett Újlaki Lőrinc vajda és Kinizsi Pál csapatai véres
küzdelemben legyőzték a Corvin-párti híveket, így Mátyás fia végleg kiesett a
trónjelöltek közül.
Az országgyűlésben ezután kerülhetett sor a
királyválasztásra. Beatrix, az özvegy királyné ígéretet kapott, hogy a római
király megválasztása esetén feleségül veszi őt. 1490. július 15-én
megválasztották II. Ulászlót, aki július 31-én az országba érkezett, és a Bihar
megyei Farkashidán elfogadta az országgyűlés választási feltételeit, vagyis
szakítson Mátyás politikájával: törölje el újításait, s mondjon le a rendkívüli
adóról. Az 1490. szeptember 21-én, Budán megkoronázott Ulászló egy több oldalról
támadott, háborút viselő ország uralkodója lett, ígéretéhez híven (szerelemből)
október 2-án titokban feleségül vette Beatrix, özvegy királynét.
Az ország déli végein a boszniai hercegi címet viselő
Corvin János védekezett a folyamatos török támadásokkal szemben; északkeleten
János Zsigmond csapatai 1492 elejéig tartották Lőcsét és Zsolnát; a nyugati
részen Miksa a Duna menti magyar városokat foglalta el. A bécsújhelyi béke
megkötése 1491. november 7-én, az 1463. évi szerződés megerősítésével zárta le
a Habsburgok elleni harcokat.
„Meghalt Mátyás király, oda az igazság”
Kalandozó történelmi vetélkedő 2014-2015. tanév
csapatai
1. A Holló – Gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium, Gyöngyös
2. Apródok – Herédi Általános Iskola, Heréd
3. Aranyosok – Gyöngyösi Arany János Általános Iskola, Gyöngyös
4. Az Igazságosok – Hatvani 5. számú Általános Iskola, Hatvan
5. Bonfini Deákjai – Gyöngyösi Kálváriaparti Sport és Általános Iskola, Gyöngyös
6. Budapesti Fekete Sereg – IX. Kerületi Telepy Károly Testnevelési Általános Iskola és Gimnázium, Budapest
7. Carpe Diem! – Neumann János Középiskola és Kollégium, Eger
8. Corvinák – IX. Kerületi Telepy Károly Testnevelési Általános Iskola és Gimnázium, Budapest
9. Corvinák Hírnökei – Egri Balassi Bálint Általános Iskola Tinódi Sebestyén Tagiskolája, Eger
10. Corvinusok – Hatvani Kodály Zoltán Értékközvetítő és Képességfejlesztő Általános Iskola, Hatvan
11. Eszterházy Hetes – Eszterházy Károly Főiskola. Gyakorló Általános Iskolája, Eger
12. Fehér Hollók – Hatvani 5. számú Általános Iskola, Hatvan
13. Fekete Holló – Egri Balassi Bálint Általános Iskola Tinódi Sebestyén Tagiskolája, Eger
14. Fekete Hollók – Abasári Aba Sámuel Általános Iskola, Abasár
15. Gyöngyösi Fekete Sereg – Gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium, Gyöngyös
16. Hatvani Apródok – Hatvani Kossuth Lajos Általános Iskola, Hatvan
17. Hatvankodók – Hatvani Kossuth Lajos Általános Iskola, Hatvan
18. Hevesi Apródok – KLIK Hevesi József Általános Iskola és AMI, Heves
19. Hevesi Gráciák – Hevesi Általános Iskola és AMI Körzeti Tagiskola, Heves
20. Hevesi Törökverők – KLIK Hevesi József Általános Iskola és AMI, Heves
21. Hidaiak – Jászsági Általános Iskola Petőfi Sándor Általános Iskola Tagint., Jánoshida
22. Humanisták – Herédi Általános Iskola, Heréd
23. Hunyadi Ifjak – Mezőnagymihályi Arany János Általános Iskola, Mezőnagymihály
24. K.D.D.H. – Újszászi Vörösmarty Mihály Általános Iskola, Újszász
25. Karácsondi Corvina – Karácsondi Gönczy Pál Általános Iskola, Karácsond
26. Koaszt Vitézei – Kozármislenyi Janikovszky Éva Általános Iskola, Kozármisleny
27. Körzetis Fehércselédek – Hevesi Általános Iskola és AMI Körzeti Tagiskola, Heves
28. Krónikások – Fáy András Általános Iskola és AMI, Parád
29. Lila Hollók – Neumann János Középiskola és Kollégium, Eger
30. Lőrinci Fekete Sereg – Lőrinci Hunyadi Mátyás Általános Iskola és AMI, Lőrinci
31. Mátrai Betyárok –Felső-Mátrai Zakupszky László Általános Iskola, Mátraszentimre
32. Mátyás Gyermekei – Abasári Aba Sámuel Általános Iskola, Abasár
33. Mátyás Hollói – Gyöngyösi Kálváriaparti Sport és Általános Iskola, Gyöngyös
34. Mátyás Vitézei – Hevesi Általános Iskola és AMI Körzeti Tagiskola, Heves
35. Nyolcadik –Hernád-Pusztavacs Általános Iskola, Hernád
36. Sólymos Vitézek – Verpeléti Arany János Általános Iskola és Remenyi Ede AMI, Verpelét
37. Tarnamérai Fekete Sereg – Tarnamérai Általános Iskola, Tarnaméra
38. Tinódi Igazságosztói – Egri Balassi Bálint Általános Iskola Tinódi Sebestyén Tagiskolája, Eger
39. Udvarhölgyek – Horti Batthyány József Általános Iskola, Hort
40. Visontai Fekete Sereg – Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola, VisontaKALANDOZÓ VERSENYKIÍRÁS A 2014-2015-ÖS TANÉVRE
A verseny címe: Kalandozó történelmi vetélkedő: „Meghalt Mátyás király, oda az igazság!”
A verseny meghirdetője: Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
A verseny célja:
A történelem megadott korszakának részletesebb megismerése kommunikatív, kognitív, művészeti és konstrukciós képességek alkalmazásával, projectmunka keretében.
A verseny kategóriái korcsoportok szerint: 7-8. évfolyam
A verseny kategóriái iskolaszintek szerint: általános iskola, 6 és 8 osztályos gimnáziumok
A jelentkezés és a részvétel feltételei:
Az adott korosztályból 4 fős csapatok jelentkezését várjuk. Egy iskolából maximum 2 csapat nevezhet a versenyre.
A versenyen való részvétel kizáró okai: Nem a korcsoportnak megfelelő jelentkezők.
A verseny témája, ismeretanyaga, felkészüléshez felhasználható irodalom:
„Meghalt Mátyás király, oda az igazság!” – Mátyás király halálának 525. évfordulója kapcsán az uralkodó életét, bel- és külpolitikai kapcsolatait, háborúit, a hozzá kapcsolódó korszak történelmi ismereteit közlő irodalmak, honlapok:
· Általános és középiskolai történelem tankönyvek, atlaszok
· Történelemportál http://tortenelemportal.hu/
A nevezés módja, határideje (levélcím, e-mail cím):
A megadott jelentkezési lap kitöltésével levélben az iskola címén (3264 Kisnána, Petőfi u. 34.), faxon (37/324016), vagy e-mailben (kisnanaisuli@gmail.com).
A jelentkezés határideje: 2015. január 20.
Nevezési díj: nincs
Fordulók (időpontok, helyszínek, a fordulók feladatainak rövid ismertetése):
2 levelezős forduló, 1 döntő
1. forduló: 2015. március 2. Téma: Mátyás király életének fordulópontjai - megjelenítése irodalmi és képzőművészeti eszközökkel.
2. forduló: 2015. április 15. Téma: Hunyadi Mátyás bel- és külpolitikája, háborúi - megjelenítése irodalmi és képzőművészeti eszközökkel.
3. forduló: 2015. június 5. Téma: Döntő – Vitézkedők próbája a felújított Kisnánai várban – gyakorlati feladatok a Nánai Sólymos Vitézek közreműködésével.
A továbbjutás feltétele, a továbbjutottak értesítésének módja az egyes fordulókból:
A levelezős feladatok után feltüntetjük, melyik csapat mennyi pontot ért el.
A benevezett csapatok elért pontszámait a 2 forduló során összeadjuk.
Döntőbe a 12 legtöbb pontot elért csapat kerül, őket levélben értesítjük. A döntőre saját költségükön utaznak a csapatok. A döntőre külön nem kell készülniük, csak a 2 forduló alatt megszerzett ismereteikről szólnak a játékos és ügyességi feladatok.
Az eredmények közzétételének módja:
A csapatokat a fordulók értékelése után e-mailben értesítjük az elért pontszámokról.
Díjazás:
- A döntőbe került csapatok (4 tanuló + egy felkészítő pedagógus) oklevelet kapnak.
- Az első három helyezett könyvjutalomban részesül.
- Az első helyezett csapat viszi haza a vándorkupát.
- Valamennyi versenyben részvevő emléklapot kap.
A szervezők elérhetősége (név, levelezési cím, email cím, honlap):
- A szervező iskola: Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
Levélcím: 3264 – Kisnána, Petőfi u. 34.
Tel/fax: 37/324016
E-mail: kisnanaisuli@gmail.hu
Honlap: szentimrekisnana.blogspot.com
- Szervező nevelő: Juhászné Koklács Éva
„Meghalt Mátyás király, oda az igazság!” c.
Kalandozó történelmi vetélkedő
2014-2015.
Iskola neve, címe:
………………………………………………….
………………………………………………….
………………………………………………….
Csapatnév:
………………………………………………….
Csapattagok neve, évfolyama:
………………………………………………….
………………………………………………….
………………………………………………….
………………………………………………….
Segítő pedagógus neve, e-mail címe:
………………………………………………….
………………………………………………….
Dátum:
……………………………………….
igazgató
KALANDOZÓ 2013-2014. I. forduló |
||||||||||
Feladatok: | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | Össz: | |
Max pontszámok: | 10 | 12 | 12 | 10 | 2 | 21 | 18 | 15 | 100 | |
1. | Abasár Angyalai | 5 | 7 | 9 | 9 | 2 | 13 | 18 | 6 | 69 |
2. | Musztafa | 8 | 11 | 10 | 10 | 2 | 20 | 18 | 14 | 93 |
3. | Gül baba rózsái | 8 | 7 | 10 | 8 | 2 | 16 | 17 | 14 | 82 |
4. | Lisztes nagyfiúk | 6 | 4 | 9 | 8 | 2 | 17 | 15 | 5 | 66 |
5. | Rettenthetetlenek | 6 | 10 | 8 | 9 | 1 | 16 | 6 | 8 | 64 |
6. | Törökméz | 8 | 6 | 8 | 8 | 2 | 15 | 15 | 11 | 73 |
7. | Cecei Törökverők | 0 | 8 | 8 | 10 | 2 | 16 | 17 | 15 | 76 |
8. | Török Tevék | 10 | 9 | 10 | 10 | 2 | 19 | 16 | 8 | 84 |
9. | Domoszlói Törökverők | 10 | 10 | 12 | 10 | 2 | 18 | 15 | 15 | 92 |
10. | Egri Vitézek | 4 | 10 | 11 | 10 | 1 | 15 | 8 | 11 | 70 |
11. | Szondi négy apródja | 0 | ||||||||
12. | A Neumann védői | 4 | 9 | 12 | 10 | 2 | 18 | 13 | 9 | 77 |
13. | Portyázók | 10 | 11 | 12 | 10 | 2 | 20 | 18 | 11 | 94 |
14. | PVÁG "török gyógyítók" | 2 | 6 | 9 | 8 | 0 | 19 | 17 | 11 | 72 |
15. | Vicuska | 0 | 7 | 12 | 10 | 0 | 20 | 14 | 4 | 67 |
16. | Szentimrések | 8 | 9 | 8 | 10 | 1 | 19 | 11 | 11 | 77 |
17. | Rákóczi unokái | 9 | 12 | 12 | 10 | 2 | 19 | 17 | 15 | 96 |
18. | Gyöngyösi Törökverők | 6 | 11 | 12 | 10 | 2 | 18 | 17 | 15 | 91 |
19. | Hatvani Csillagok | 10 | 9 | 12 | 9 | 1 | 20 | 18 | 14 | 93 |
20. | Hatvani Várvédők | 9 | 11 | 12 | 10 | 2 | 21 | 18 | 15 | 98 |
21. | Dóri és testőrei | 9 | 9 | 12 | 10 | 2 | 19 | 18 | 14 | 93 |
22. | Végvári Sólymok | 0 | ||||||||
23. | Végvári Vitézek | 10 | 9 | 9 | 10 | 1,5 | 20 | 18 | 8 | 85,5 |
24. | Hetedik | 2 | 12 | 12 | 10 | 2 | 20 | 18 | 13 | 89 |
25. | Hevesi Gráciák | 10 | 9 | 12 | 10 | 2 | 21 | 18 | 15 | 97 |
26. | Körzetis Fehércselédek | 10 | 10 | 12 | 10 | 2 | 20 | 18 | 15 | 97 |
27. | Hevesi Törökverők | 9 | 9 | 12 | 0 | 2 | 21 | 17 | 13 | 83 |
28. | Vitézek | 10 | 10 | 12 | 10 | 2 | 21 | 17 | 15 | 97 |
29. | Isaszegi Törökverők | 8 | 8 | 12 | 10 | 1 | 19 | 17 | 10 | 85 |
30. | Janicsárok | 10 | 12 | 12 | 10 | 1 | 20 | 17 | 15 | 97 |
31. | Szulejmán | 0 | ||||||||
32. | Agyasok(k) | 0 | ||||||||
33. | Agymanók | 0 | ||||||||
34. | Agymenők | 0 | 5 | 6 | 8 | 0 | 7 | 5 | 6 | 37 |
35. | Agyrémek | 9 | 11 | 11 | 8 | 2 | 17 | 16 | 14 | 88 |
36. | A suli rabjai | 6 | 2 | 3 | 10 | 1 | 14 | 14 | 0 | 50 |
37. | BB | 0 | ||||||||
38. | Madame-ok | 0 | ||||||||
39. | Ügyifogyik | 0 | ||||||||
40. | Sárkányos Rend | 0 | ||||||||
41. | Koaszt | 10 | 11 | 12 | 10 | 2 | 20 | 18 | 10 | 93 |
42. | Hegyaljai tudorok | 0 | ||||||||
43. | Gólyafiókák | 4 | 9 | 6 | 10 | 2 | 20 | 15 | 13 | 79 |
44. | Mátrai Betyárok | 10 | 9 | 12 | 10 | 1,5 | 20 | 18 | 15 | 95,5 |
45. | Societas Corvus | 5 | 8 | 11 | 10 | 2 | 19 | 15 | 12 | 82 |
46. | Mehmet birodalma | 4 | 6 | 6 | 10 | 2 | 10 | 5 | 0 | 43 |
47. | Oszmán katonái | 8 | 7 | 8 | 10 | 2 | 19 | 4 | 5 | 63 |
48. | 1532 | 0 | ||||||||
49. | augusztus 29. | 0 | ||||||||
50. | Jumurdzsák | 0 | ||||||||
51. | Keresztúr | 5 | 9 | 7 | 10 | 1,5 | 20 | 16 | 7 | 75,5 |
52. | Bajzások | 8 | 11 | 12 | 0 | 2 | 18 | 17 | 9 | 77 |
53. | Hunyadi Bajnokai | 0 | ||||||||
54. | Magya-rock | 0 | ||||||||
55. | Tárnoki Törökverők | 10 | 12 | 6 | 8 | 2 | 21 | 18 | 15 | 92 |
56. | Váli Vitézek | 10 | 10 | 11 | 10 | 2 | 20 | 16 | 10 | 89 |
Kalandozó történelmi vetélkedő 2013-2014. tanév
„… török
gyerek megvágta …”
II.
FORDULÓ
1.)
feladat (20 pont)
A 15.
századig a török-magyar összecsapások helyszíneinek nagy része ma már nem
tarozik Magyarország területéhez. Az alábbi helynevek egy-egy csata helyszínét
jelzik:
Galambóc, Jajca,
Kenyérmező, Rigómező, Nándorfehérvár, Szabács, Szendrő, Várna, Vászló, Vidin
Készítsetek időrendi
táblázatot a felsorolt helynevek felhasználásával! A földrajzi nevek mellett
tüntessétek fel, hogy az adott korban mely országrészhez, illetve ma mely
országokhoz tartoznak.
2.)
feladat (15 pont)
Készítsetek térképet
(szabadon választott kézi technikával, A3-as méretben), melyen bejelölitek az
első feladatban megadott helységeket! (A pontosság mellett a kivitelezést is
értékeljük.)
3.) feladat (8 pont)
A nikápolyi vereség
után Zsigmond a határvédelem megerősítésén fáradozott. Az első végvárvonal
bázisait Ozorai Pipó tervei alapján alakították ki. A Mátyás idejében létrejött
második végvárvonal párhuzamos láncot alkotott az elsővel. A nem magyar
részeken kialakított erődök a török pusztításokat így ezen területekre
irányították.
A főúri kastélyokat
védelmi fal- és bástyarendszerrel felszerelve erődítményekként használhatták.
Nevezzétek meg és ábrázoljátok a végvárak
kialakításánál használt négy legismertebb bástyatípust!
4.) feladat (12 pont)
Az alábbi képek egy-egy végvárat ábrázolnak
mai és korabeli dokumentumokon. Rendezzétek párba és nevezzétek meg azokat!
5.) feladat (5 pont)
„…az akindzsik zsebei úgy telve voltak
ezüsttel és arannyal, mint a tavaszidő nárcisszal és bimbókkal, kezük és markuk
oly üres és terméketlen maradt, mint őszidőn a mandulafenyő és a platán. Bár
vágyaik kongó serlege és kívánságuk üres erszénye megtelt, és a zsákmányolt
kincs mézének íze megédesítette szájukat, a vereség mérges fullánkjának
keserétől boldogságuk szomorúságra fordult.” (Kemalpasazádé
török történetíró)
Melyik csata korabeli leírása a fenti
idézet? Kinek a nevéhez fűződik a győzelem? Jellemezzétek Őt 2-3 mondatban!
6.) feladat (15 pont)
A törökök elleni háborúk sok hadvezérnek,
vitéznek hoztak hírnevet.
Párosítsátok a megnevezett hősöket a megvívott csaták szerint!
„Dugovics
Titusz” – Hunyadi János – Kinizsi Pál – Magyar Balázs – Timur Lenk
Ali
Kodzsa bég – Bajezid – II. Mehmed – Mezid bég – II. Murád
Ankara
– Gyulafehérvár – Kenyérmező – Nándorfehérvár – Otranto
7.) feladat (5 pont)
Zsigmond királyságáról a történelem igen
sokszínűen emlékezik meg. Vannak pozitív tettei, melyek okán a nagy uralkodók
közé sorolják, illetve olyan dolgokat is véghezvitt, amelyek miatt az utókor is
elítéli.
Az alábbi két mozzanat mindkét oldalát
megmutatja az uralkodónak:
Zsigmond
1408. december 12-én, a Bosznia feletti győzelem alkalmából megalapítja a
Sárkányos Társaságot. / Zsigmond 1412. november 8-án 16
szepességi várost zálogosít el Lengyelországnak.
Keressetek olyan szépirodalmi alkotásokat, amelyekben megjelenítik a Sárkányos
rend lovagjait illetve az elzálogosított szepességi városokat!
8.) feladat (20 pont)
A
magyar népesség hagyományától, étkezési szokásaitól sok mindenben elütő
szokásrendszer jelent meg az országban, melynek számára nem voltak elfogadhatók
a korabeli magyar lakosság ételei. A török (vagy még inkább balkáni, főleg bosnyák)
lakossággal ugyanis egy új, a hívei egész életét meghatározó eszmerendszer vált
uralkodóvá a Kárpát-medence jelentős területein: az iszlám.
A két eltérő szokásrendszer sokban
különbözik egymástól, azonban vannak azonosságok is.
„Heltai
Gáspár szerint Hunyadi Mátyás a szász szalonnás káposztát kedvelte leginkább.
Galeottotól pedig arról értesülhetünk, hogy őseink négyszögletű asztalok mellé
ültek le enni és minden ételt mártásban tálaltak. (…) Őseinknél az is szokás
volt, hogy valamennyien egy tálból ettek, és senki sem használt villát, amikor
a falatot fölemelte vagy a húsba harapott. Mindenki előtt volt valami
kenyérféle, és a közös tálból kivett ételt falatokra vágva ujjaival tették a
szájukba. „A magyaroknál nemigen van szokásban az étekosztók, úgyhogy csak a
legnagyobb nehézségekkel védheti meg az ember a magyarok bőséges és gazdag
táplálkozása miatt kezét és ruháját a beszennyeződéstől, mert a lecsöpögő
sáfrányos lé néha az egész embert bemocskolja.”
„A
nyilvánosság előtt nem ülhettek egy asztalhoz a nők és a férfiak, sőt az „asztal"
fogalmán is mást kell értenünk. A törők háztartásokban ismeretlen volt ugyanis
az általunk használt szék és asztal; helyettük két, nyugaton ismeretlen tárgy
könnyítette meg az étkezést: a sini és a sofra. A rézből vagy bronzból készült
sini voltaképpen egy nagy kerek tepsi volt, amire az ételeket helyezték; maga a
sini viszont a fából készült, talpas sofra tetejére került. A sofra köré azután
párnák kerültek. Akik étkeztek, azok a párnákon foglaltak helyet, s a bal
karjukra támaszkodva, jobb kezükkel ettek. Az evőeszközök közül csak a kanalat
használták, egyébként a kezükkel nyúltak a közös tálakba.(…) Tekintve, hogy
kézzel, gyakran közös tálból ettek, ezért az étkezés minden esetben kézmosással
kezdődött, s azzal is zárult. A kéz megtörlésére az együtt étkezők térdére
fektetett asztalkendő {pe§kjr) szolgált. Ebből ki-ki a saját maga előtti
darabot használhatta.”
Hasonlítsátok össze a két étkezési kultúrát, emeljétek ki az
azonosságokat és a különbségeket!
Soroljatok fel a két étrendre jellemző 5 azonos és 5-5 különböző étkezési
nyersanyagot, fűszert!
Kalandra
fel!
Kalandozó történelmi vetélkedő 2013-2014.
tanév
„… török
gyerek megvágta …”
I.
FORDULÓ
1.)
feladat (10 pont)
A
hagyomány szerint már Mohamed felszólította a kortárs uralkodókat az iszlámhoz
való csatlakozásra, bár erről egy korabeli (nem muszlim) forrás sem szól.
Kik voltak az említett
kortársak? Mutassátok be őket (5 kortárs uralkodó) 1-2 mondattal!
2.)
feladat (12 pont)
A középkori keresztény országokban a török egyet jelentett a
muzulmánnal, pedig csak az 1071-es manzikerti csata után történt meg a török
nyelvű lakosság iszlámosítása. A közösség összetartozásához szükséges volt,
hogy az elfoglalt területeken élő lakosságot érdekelté tették az iszlámhoz való
csatlakozásban.
Hogyan köthetőek az
alábbi helyszínek az iszlám terjedéséhez illetve megfékezéséhez Európában?
Fogalmazzátok meg 1-2 mondatban!
-
Gibraltár
-
Poitiers
-
Bagdad
-
Jeruzsálem
-
Drinápoly
-
Granada
3.) feladat (12 pont)
Az Oszmán
Birodalom kialakulása I. Oszmán, „a hódító” nevéhez köthető. Az államszervezet
és a szervezett katonaság kiépítése I. Orhán uralkodása alatt történt meg.
Melyek a török hadsereg főbb csoportjai (4), és mi jellemzi őket?
4.) feladat (10 pont)
A vándorló
magyar törzsek a Don folyótól nyugatra török nyelvű népek szomszédságában
éltek. Az etnikai szempontból vegyes Kazár Kaganátus alapját a török nyelvű
onogur-bolgárok alkották. Török eredetű szavaink alapján következtethetünk
elődeink életmódjára.
Keressetek török jövevényszavakat,
kifejezéseket az alábbi dőlt betűs szövegrészekhez!
A bolgárok
letelepült életmódot folytattak, kör
alakú házakban éltek. A földművelés
terményeit a házak körüli gödrökben tárolták. A vas munkaeszközök igazolják a földművelés meghonosodását. Kiterjedt
nagyállattartással foglalkoztak. Az állattenyésztés termékei közül is sok
készítési technikáját ismerték. Számos mesterség
elnevezése is ebből az időből ered.
5.) feladat (2 pont)
Két eredetmonda kapcsolódik az előző
feladatban jelölt időszakhoz (területhez). Melyek ezek?
6.) feladat (21 pont)
A vándorló, állandó hazát kereső őseink,
eredetük, társadalmi életük és kultúrájuk történetét több korabeli forrás is
megemlíti. Az alábbi részletek muszlim,
görög, szláv, latin és német nyelvű forrásokból származnak.
Nevezzétek meg a forrásokat, a szerzőket és a keletkezésük idejét!
a)
„Ámde szólni fogunk a türkök [magyarok]
szervezetéről és hadirendjéről … Fegyverzetük kard, bőrpáncél, íj és kopja, és
így a harcban legtöbbjük kétféle fegyvert visel, vállukon kopját hordanak,
kezükben íjat tartanak, és amint a szükség megkívánja, hol az egyiket, hol a
másikat használják. Üldöztetés közben azonban inkább íjukkal szerzik meg az
előnyt.”
b)
„Ezek a magyarok csinosak és jó kinézésű emberek.
Ruhájuk brokátból készült. Fegyvereik ezüsttel és aranynyal vannak díszítve.
Leánykéréskor vételárat kell a kérőnek fizetnie, többnyire állatok formájában.
De ez lehet coboly-, hermelin-, mókus-, nyest- és rókaprém is.”
c)
"A
magyarok turk fajtájúak és vezérük húszezer lovassal vonul harcba... A magyarok
országa bővelkedik fákban és vizekben. Sok szántóföldjük van... Ezek a magyarok
szemrevaló és szép külsejű emberek, nagy testűek, vagyonosak és szembetűnően
gazdagok, amit kereskedelmüknek köszönhetnek. Ruhájuk selyembrokátból való.
Fegyvereik ezüsttel és arannyal vannak kiverve és gyönggyel berakottak."
d)
"Nem
emlékszem, hogy valaha is vidámabb embereket láttam volna a mi kolostorunkban,
mint a magyarok. Ételt és italt ugyanis a legnagyobb bőséggel adtak..."
e) „Metód
püspököt utazásai során.. .megérkezve a Duna tájékára, egy magyar király látni
akarta őt. Egyesek azt mondtak, hogy ezt nem élik túl kínszenvedés nélkül, ő
elment hozzá. A magyar „király" pedig, mint fő főpapot illik, tisztelettel,
ünnepélyesen és örömmel fogadta. Beszélgetve vele, ahogy ilyen méltóságú
emberekkel illik beszélgetni, megölelvén, megcsókolván őt, és megajándékozván
értékes ajándékokkal, elbocsátotta ezekkel a szavakkal:
..."tisztelendőatyám, okvetlenül emlékezzél meg rólam szent imáidban.”
f)
"Gazdagságuk
pazar és szembetűnő. Hatalmas sereget tudnak kiállítani! Kürtszóra indul fordul
egész serege. Napokig lovagolnak váltó lovaikon. Ha megindulnak megmozdul ég és
föld alattuk. Harciasságuk és bátorságuk egyedülálló. Nem félnek a haláltól!
Mosolyogva halnak meg! Legyőzhetetlenek."
g) "A
türkök népe régen Kazáriához közel szerzett magának szálláshelyet, azon a
helyen, melyet első vajdájukról Levediának neveznek... A türkök hét törzsből
álltak, de sem saját, sem idegen fejedelem felettük soha nem volt. Együtt
laktak a kazárokkal három esztendeig... a türkök elűzték Nagy Morávia lakóit és
megszállták azok földjét..."
7.) feladat (18 pont)
Mit jelentenek az alábbi kifejezések: legenda, krónika, évkönyv, gesta?
Melyek a főbb magyar krónikák?
Segítségként néhány kép:
8.) feladat (15 pont)
„Egy 8. századi kézirat-gyűjtemény szerint a
történetírás célja, hogy megmutassa a megtörtént békés és háborús eseményeket,
a történetíró feladata pedig, hogy megállapítsa, mi és hogyan történt, s
elbeszélje azt világosan, választékos stílussal.” (Gunst Péter: A magyar
történetírás története)
Készítsétek el a csapatotok „vérszerződését” a Kalandozó vetélkedőre!
Használjátok fel a magyar geszta-írók hagyományait! (Elkészítésekor figyeljetek a kor művészeti sajátosságainak
megjelenítésére.)
Kalandra fel!
2013-2014 Kalandozó csapatok
1. Abasár Angyalai Abasári Aba Sámuel Á. I. Abasár
felkészítő: Magyarné Czibolya Andrea
2. Musztafa Hugonnai Vilma Á. I. Budapest 1225
felkészítő: Zsinkó Rita
3. Gül baba rózsái Liszt Ferenc Á. I. Budapest 1146
felkészítő: Ács Zsuzsanna
4. Lisztes nagyfiúk Liszt Ferenc Á. I. Budapest 1146
felkészítő: Ács Zsuzsanna
5. Rettenthetetlenek Liszt Ferenc Á. I. Budapest 1146
felkészítő: Ács Zsuzsanna
6. Törökméz Liszt Ferenc Á. I. Budapest 1146
felkészítő: Ács Zsuzsanna
7. Cecei Törökverők Cecei Á. I. Cece
felkészítő: Nyikosné Domján Mária
8. Domoszló Törökverők III. András Á. I. Domoszló
felkészítő: Szabóné Sinka Szilvia
9. Egri Vitézek Egri Balassi Bálint Á. I. Eger
felkészítő: Baloghné Tresó Ágnes
10. Szondi négy apródja Eszterházi K. F. Gyak. Á. I. Eger
felkészítő: Kádek Istvánné
11. A Neumann védői Neumann János Középi. Eger
felkészítő: Szabó Julianna
12. Portyázók Neumann János Középi. Eger
felkészítő: Dr. Löveiné Hadnagy Katalin
13. PVÁG "török gyógyítók" Egri Pásztorvölgyi Á. I. Eger
felkészítő: Patrik Adrien
14. Vicuska Egri Kemény F. Sp.i.-i. Á. I. Eger
felkészítő: Laczkóné Kiss Beatrix
15. Szentimrések Szent Imre Kat. Á. I. Eger
felkészítő: Vályi-Kiss Beáta
16. Rákóczi unokái II. Rákóczi Ferenc Kat. Á. I. Gyöngyös
felkészítő: Törökné Varga Éva
17. Gyöngyösi Törökverők Gyöngyösi Kálváriaparti S. és Á. I. Gyöngyös
felkészítő: Bágyi Nóra
18. Hatvani Csillagok Hatvani Kossuth L. Á. I. Hatvan
felkészítő: Valcsák Lászlóné
19. Hatvani Várvédők Hatvani Kossuth L. Á. I. Hatvan
felkészítő: Sánta László
20. Dóri és testőrei Hatvani Kossuth L. Á. I. Hatvan
felkészítő: Sánta László
21. Végvári Sólymok Herédi Á. I. Heréd
felkészítő: Nagyné Vankó Mária
22. Végvári Vitézek Herédi Á. I. Heréd
felkészítő: Nagyné Vankó Mária
23. Hetedik Hernád-Pusztavacs Á. I. Heréd
felkészítő: Miklósi László
24. Hevesi Gráciák Hevesi Á. I. Heves
felkészítő: Sinkovics Orsolya
25. Körzetis Fehércselédek Hevesi Á. I. Heves
felkészítő: Kisné Fehér Anna
26. Hevesi Törökverők HVKI Hevesi József Tagi. Heves
felkészítő: Baloghné Szűcs Anett
27. Vitézek HVKI Hevesi József Tagi. Heves
felkészítő: Sveiczerné Besenyei Veronika
28. Isaszegi Törökverők Damjanich János Á. I. Isaszeg
felkészítő: Rafael Károlyné
29. (név nélkül) Karácsondi Gönczy Pál Á. I. Karácsond
felkészítő: Bálintné Nagy Andrea
30. Szulejmán Karácsondi Gönczy Pál Á. I. Karácsond
felkészítő: Bálintné Nagy Andrea
31. Agyasok(k) Battyhány Lajos Á. I. Kiskunfélegyháza
felkészítő: Deményi Zsófia
32. Agymanók Battyhány Lajos Á. I. Kiskunfélegyháza
felkészítő: Deményi Zsófia
33. Agymenők Battyhány Lajos Á. I. Kiskunfélegyháza
felkészítő: Deményi Zsófia
34. Agyrémek Battyhány Lajos Á. I. Kiskunfélegyháza
felkészítő: Deményi Zsófia
35. A suli rabjai Battyhány Lajos Á. I. Kiskunfélegyháza
felkészítő: Deményi Zsófia
36. BB Battyhány Lajos Á. I. Kiskunfélegyháza
felkészítő: Deményi Zsófia
37. Madame-ok Battyhány Lajos Á. I. Kiskunfélegyháza
felkészítő: Deményi Zsófia
38. Ügyifogyik Battyhány Lajos Á. I. Kiskunfélegyháza
felkészítő: Deményi Zsófia
39. Sárkányos Rend Kompolt-Nagyút Á. I. Kompolt
felkészítő: Tusai Milán
40. Koaszt Kozármislenyi Janikovszky Éva Kozármisleny
felkészítő: Polgár Tamás
41. Hegyaljai tudorok Bersek József Á. I. Kőszegszerdahely
felkészítő: Kummerné Tóth Tímea
42. Gólyafiókák Kunszigeti Két.T.Ny. Á. I. Kunsziget
felkészítő: Varga Péterné
43. Mátrai Betyárok Felső-Mátrai Zakupszky László Mátraszentimre
felkészítő: Antalné Zoboki Anna
44. Societas Corvus Bátonyterenyei Kossuth L. Mátraverebély
felkészítő: Szűcs Tamás
45. Mehmet birodalma Hamvas Béla Gimn és Szakk. I. Oroszlány
felkészítő: Sáhóné Varga Katalin
46. Oszmán Katonái Hamvas Béla Gimn és Szakk. I. Oroszlány
felkészítő: Sáhóné Varga Katalin
47. 1532 Petőfi Sándor Á. I. Ráckeresztúr
felkészítő: Izsák Gábor
48. augusztus 29. Petőfi Sándor Á. I. Ráckeresztúr
felkészítő: Izsák Gábor
49. Jumurdzsák Petőfi Sándor Á. I. Ráckeresztúr
felkészítő: Izsák Gábor
50. Keresztúr Petőfi Sándor Á. I. Ráckeresztúr
felkészítő: Izsák Gábor
51. Bajzások Bajza József Á. I. Szűcsi
felkészítő: Majorné Szécsényi Erika
52. Hunyadi Bajnokai Tárnoki II. Rákóczi F. Sporti. Á. I. Tárnok
felkészítő: Arany Andrea
53. Magya-rock Tárnoki II. Rákóczi F. Sporti. Á. I. Tárnok
felkészítő: Arany Andrea
54. Tárnok törökverők Tárnoki II. Rákóczi F. Sporti. Á. I. Tárnok
felkészítő: Arany Andrea
55. Váli Vitézek Váli Vajda János Á. I. Vál
felkészítő: Nagy Imréné
Kalandozó történelmi vetélkedő 2012-2013. tanév
A SOKNEMZETISÉGŰVÉ VÁLT MAGYARORSZÁG (XVIII. század első fele)
II. FORDULÓ
Betelepülés, betelepítés – Beilleszkedés
1.) feladat (18 pont)
Az alábbi idézetek III. Károly egy-egy törvényéhez köthetőek.
„Mi hatodik Károly, […] esküszünk az élő Istenre, annak legszentebb anyjára: szüz Máriára s minden szentekre, hogy mi az Isten anyaszentegyházait, a főpap és báró urakat, nemeseket, szabad városokat s minden országlakót, mentességeikben és szabadságaikban, jogaikban s kiváltságaikban, s régi jó és helybenhagyott szokásaikban, a mikép azoknak használása s értelme a király s a karok és rendek közös egyezésével orszaggyülésileg meg van állapitva, megőrizendjük, és mindenkinek igazságot szolgáltatunk; néhai felséges András király törvényeit […] megtartandjuk; Magyarországunk határait s a mi ehhez bármi jogon vagy czimen tartozik, el nem idegenitjük, s meg nem csorbitjuk, sőt, a mennyire lehet, növelni fogjuk s kiterjesztjük, s mindazt megteszszük, a mit az összes karok és rendek s egész Magyarországunk közjavára, diszére s gyarapodására igaz uton megtehetünk. Isten Minket ugy segéljen s minden szentjei.”
„Hogy a török hatalom alul a győzedelmes császári királyi fegyverekkel visszavivott s visszaszerzett javak tekintetében a követelők s panaszkodók gyorsabb igazságszolgáltatást nyerhessenek és jogaikat, melyeket bebizonyitani tudnak, megerősithessék, Ő felsége helybenhagyásával határozták:
1. § Hogy a jelen országgyülés feloszlása után, bennt az országban azonnal s késedelem nélkül, kizáróan bennszülöttekből álló bizottságok kezdjenek munkához és járjanak el, […]”
„[…] 3. § Ha pedig a véletlen ellenséges betörésnek rendkivüli esete merülne fel, vagy a változó s előre nem látható rögtönös háboru tekintete az ilyen fontos ügy tárgyalásának rendes módozatát s alakját nem engedné: ily esetekben ugyanazon karok és rendek nemcsak tanácsosnak, hanem szükségesnek is találták, hogy a nádorispánt és az ország primását, meg a főpapokat, bárókat, a királyi itélő táblát, a megyéket és szabad királyi városokat, a mennyire lehet, s minél nagyobb számban az országban, s nem azon kivül, összehivják.
4. § Kik megvizsgálván az ily véletlen szükség okát, s azt az ország hasznára és szükségére elegendőnek ismervén s találván: az ily adókivetés dolgában (s nem az ország egyéb ügyeiben is) tanácskozhassanak és határozhassanak.”
„[…] fejedelem urnak, az aranygyapjas rend vitézének, Ő császári és királyi szent felsége tábornagyának s egy ezrede ezredesének, belső titkos tanácsosának s az udvari haditanács elnökének, valamint az egész fegyveres erő főhelytartójának stb. számos hősi tetteivel szerzett kiváló érdemeit, nemkülönben bőven összehalmozott és hasznos szolgálatait, melyeket e fennczimzett herczeg úr mindennemü hadi alkalommal s sik földön való hadjáratoknál itt Magyarországon életét s javai nyilt veszélynek kitéve, s jelesen abban az emlékezetes 1697. évben, midőn a Tisza folyó mellett, Zenta nevü helységnél a keresztyén név esküdt ellenségével, magának a török császárnak is jelenlétében vivott ütközetben, ugyanez ellenség felett fényes győzedelmet aratott s e Magyarországot, a vadnép kegyetlen leverése után, nagyobb biztonsághoz juttatta, nevének halhatatlan dicsőségére, a legfelségesebb osztrák háznak, s e Magyarország szent koronájának is tanusitott és teljesitett s jelenleg is hasonló állhatatos buzgalommal tanusit és teljesit: […]”
„[…] 5. § Ő legszentségesebb császári és királyi felsége férfiágának magvaszakadtával (mely magszakadást Isten legkegyelmesebben távol tartani méltóztassék) az öröklési jogon való utódlást e Magyarországban és koronájában, s az Isten segedelmével már visszaszerzett és visszaszerzendő ehhez tartozó részekben, országokban és tartományokban, felséges osztrák házának nőágára is és pedig első helyen a fentisztelt most uralkodó legszentségesebb császári és királyi felségnek. […]”
„Eltiltják, hogy a királyi korcsmák bérlői, a bor és sör kimérése jogán felül maguk számára a komáromi lakosok s annál kevésbbé a mágnások s nemesek ellen, azoknak a pinczékben tartott s ki nem mért boraikra nézve valami más hatóságot is követeljenek; vagy hogy bármely földesurakat, kiknek a komáromi területen kivül fekvőjószágaik s korcsmáik vannak, a bor kimérésében vagy boroknak, és magánszükségeikre, sörnek Komáromban hordónként való vételében s kivitelében bármi módon akadályozzanak, vagy azoknak borait lepecsételjék. […]”
Melyik évben, törvénycikkben és milyen törvényt elevenítenek fel az idézetek? (www.1000ev.hu)
2.) feladat (12 pont)
Készítsétek el Magyarország nemzetiségi térképét!
A térképen különböző színekkel jelöljétek a nemzetiségi területeket, melyeket jelmagyarázattal tüntessetek fel a lapon.
(A kézzel – tetszőleges technikával – készített térkép minimum A3-as méretű legyen!)
3.) feladat (20 pont)
III. Károly az 1723. évi XVIII. törvénycikkben határozott a puszták benépesítéséről. Az elnéptelenedett részek szervezett betelepítése már 1709-től zajlott, bár szigorú kikötések mellett, hiszen ezen területekre megtiltotta a magyarok számára a letelepedést. (Mária Terézia később feloldja a korlátozást.)
Mely részek benépesítését ellenőrizték „császári szigorral”, és milyen származású, ill. vallású telepeseknek engedélyezte a letelepedést a korlátozó rendelet?
Milyen kedvezmények vártak a betelepülőkre?
Készítsetek egy figyelemfelkeltő plakátot és egy „kisbírói” hirdetményt a betelepítési akcióról, melyben a várható viszonyokat és kedvezményeket is szerepeltetitek!
(A tetszőleges technikával készített plakát minimum A4-es méretű legyen!)
4.) feladat (15 pont)
Bél Mátyás a legtipikusabban hungarus-író: munkásságával az ország három akkori legnagyobb népcsoportjának, a magyarnak, németnek és szlováknak részrehajlás nélkül igyekezett szolgálni, az ország keretén belül mindhármat egyenlőnek tartotta, a nyelvi tarkaságot dicsőségnek tekintette. Leghíresebb műve a Notitia, melynek elkészítéséhez megnyerte Pálffy Miklós nádor támogatását. Az elkészült munka az új Magyarország leírását tartalmazza, s a történeti ismeretek ennek keretébe illeszkedtek bele.
Kisnánát Bél Mátyás 1730 körül a Heves megyei Tarna járásában említi Tarródy birtokként, termékeny határral. Ugyanő leírja művében a szlovákokat is, akik ekkor a falu lakosságának döntő többségét tették ki. „A Heves megyébe újabban betelepült szlovákok többen vannak, mint a németek. Életmódjukban a magyarokat is, a németeket is utánozzák. Lakásuk nem olyan tiszta, mint a németeké. Beszédjük olyan, mint a magyaroké, mert a magyar nyelvet úgy elsajátítják, mintha magyarnak születtek volna. …magyarul beszélnek és magyarosan öltözködnek. A falvakban egy-két szlovák már házat, földet, igásállatokat szerzett, de legtöbbjük megmaradt cselédnek, zsellérnek, ezekből csak később lesznek gazdák.” Jellemük is a régi magyarok természetéhez közelít (akár megszokás, akár a származás révén szerezték).
Három általatok kiválasztott nemzetiségről (szokásaikról, életmódjukról, házaikról, településeikről) készítsetek egy 10 diából álló PowerPoint bemutatót!
5.) feladat (9 pont)
A kor gasztronómiája sem maradhat ki a feladatok közül.
Soroljatok fel 3-3 jellemző fogást, amely nem hiányozhatott a sváb, a tót és a magyar paraszti/polgári asztalokról XVIII. században?
6.) feladat (16 pont)
Activity – Lássátok el magyarázó szöveggel vagy rajzzal az alábbi kifejezéseket!
artikuláris helyek; culinaria; forspont; gubernátor; hétszemélyes tábla; kvártély; porcio; selyemhernyó.
7.) feladat (5 pont)
Losontzi István: Hármas kis tükör című munkája 1771-ben jelent meg. Az első jelentős magyar nyelvű tankönyv, az alapfokú oktatás legfontosabb tananyaga volt a felvilágosodás korában és a reformkorban. Népiskolai tankönyvnek készült, de hamarosan népszerű ismerettárrá és családi olvasmánnyá vált. A könyv többek között rövid, rímes versikékben bemutatja olvasóinak Magyarország 57 vármegyéjét, a szepesi városokat és a kiváltságokkal felruházott területeket. Íme egy a sok közül:
„Sáros vármegyének útja igen terhes,
Itt van Bártfa, Sáros, Kis-Szeben, Eperjes,
Kapivár, Makovicz, Tarcza, Sóvár, Sebes,
Hol lakik tót, német, rusznyák, paraszt, nemes."
Mutassátok be saját megyéteket egy hasonló stílusú négysoros versikében!
8.) feladat (5 pont)
Az általa készített portrék közül már az I. fordulóban is láttatok néhányat.
Nevezzétek meg a művészt és a képeken szereplő személyeket!
Jó Kalandozást kívánok!
KALANDOZÓ 2012-2013. I. forduló eredmények
Feladatok: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10 Össz:
Max pontszámok: 12, 12, 8, 8, 10, 4, 8, 10, 10, 8, 10, 100
1.A fantasztikus Négyes 11, 5, 0, 6, 5, 4, 3, 3, 2, 4, 4, 47
2.Bajzás Lányok 9, 11, 7, 4, 5, 4, 2, 5, 10, 8, 8, 73
3.Egri Kalandozók 10, 9, 2, 8, 5, 4, 3, 5, 8, 6, 4, 64
4.Fáraó 0
5.Hatvani Várvédők 12, 12, 7, 8, 10, 4, 7, 10, 10, 8, 10, 98
6.Hevesi Apródok 12, 11, 8, 8, 7, 3, 5, 9, 10, 8, 10, 91
7.Honfiak 10, 12, 7, 8, 10, 4, 7, 10, 10, 7, 5, 90
8.Időutazók 11, 12, 7, 8, 5, 4; 5,5; 3, 8, 8, 6, 77,5
9.III. Károly 0
10.Kalaposok 8, 10, 6, 7, 7, 4, 2, 3, 3, 8, 9, 67
11.Körzetis Vitézek 12, 11, 8, 7, 7, 4, 7, 10, 10, 7, 10, 93
12.Magyar Testőrök 11, 11, 7, 8, 7, 4, 6, 5, 10, 8, 6, 83
13.Mária Terézia 0
14.Négy vezér 10, 6, 7, 8, 7, 4, 5, 5, 9, 0, 3, 64
15.Felvilágosultak 7, 11, 8, 8, 3, 4, 5, 5, 8, 8, 4, 71
16.Rákóczi Unokái 12, 12, 8, 8, 7, 4, 7, 10, 10, 8, 10, 96
17.Szentimrések 8, 4, 7, 8, 9, 4, 6, 5, 7, 8, 6, 72
18.Szondi Négy Apródja 11, 11, 2, 8, 7, 4, 5, 5, 8, 6, 3, 70
19.Vitéz Eszterházyak 12, 12, 8, 8, 10, 4, 3, 5, 10, 8, 8, 88
20.7.évf.(Felső-Mátrai) 10, 11, 7, 8, 5, 4, 6, 7, 10, 6, 10, 84
Néhány észrevétel a megoldásokkal kapcsolatban:
Minden feladatlapon/mellékleten szerepeljen a csapat neve!
A feladat utasításainak pontos betartása (pl: időrendi tábla - időrend nélkül; készítsetek családfát - nyomtatott weboldal, a képek felhasználásával - nincsenek megnevezve a képen szereplő személyek / nincsenek a családfán; érme - 2 oldalas; általatok választott népdal - nincs megnevezve, bemutatkozás - iskola, csapatnév, csapattagok - a teljesség igénye nélkül), ezek is pontot érnek.
Külalak és kivitelezés - egy oldalon akár 4 feladat megoldása, de nincs sorszámozva.
Íráskép / betűkép - olvashatatlan.
"Mellékletben" - hiányzik a melléklet.
Kérem, hogy ezekre is figyeljetek a II. forduló megoldásainak elkészítésénél.
További jó Kalandozást a történelem világában!
Üdvözlettel:
Juhászné Koklács Éva
versenyszervező
Kalandozó történelmi vetélkedő 2012-2013. tanév
A SOKNEMZETISÉGŰVÉ VÁLT MAGYARORSZÁG (XVIII. század első fele)
I. FORDULÓ
A Rákóczi-féle szabadságharc és a Habsburg berendezkedés
1.) feladat (12 pont)
Az alábbi idézetek a Rákóczi-féle szabadságharc egy-egy eseményéhez köthetőek.
"Cum Deo pro patria et libertate"
Recrudescunt vulnera inclytae gentis Hungarae
„Készebb vagyok megvonni magamat az ország egyik szegletében, mint hogy a várt köszönet helyett zsarnoknak mondjanak.”
„Eb ura a fakó! mai naptól fogva József nem királyunk!”
„De mindnek megmondtam szeretettel és őszinteséggel, hogy nem ígérhetem meg nekik azt, amiről magam sem vagyok biztosítva. Sohasem felejtem el a fájdalmat, amellyel engem elhagytak."
„E kolostor temetőjében fekszik […] urának s a székelyek grófjának szent szíve, ki az isteni gondviselés csodálatos rendeléséből az élet különféle viszontagságain keresztül vezéreltetve, elnyugodott az Úrban […]”
Melyik évben és milyen történelmi eseményt (esetleg tárgyi emléket) elevenítenek fel az idézetek?
2.) feladat (12 pont)
Készítsetek időrendi táblát a szabadságharc csatáiból és az országgyűlésekből az alábbi helységnevek felhasználásával!
Dolha, Huszt, Kölesd, Nagyszombat, Ónod, Romhány, Salánk, Sárospatak, Szécsény, Tiszabecs, Trencsén, Vöröskő
3.) feladat (8 - 8 pont)
a) A szabadságharcba Magyarország nemzetiségei is bekapcsolódtak.
Soroljátok fel a Rákóczit támogató és a vele szemben álló nemzetiségeket!
b) Az alábbi külföldi személyek szintén a szabadságharc támogatói, ill. ellenzői voltak.
François Damoiseau, Johann Eckstein, Hannibal Heister, Ludwig Herbevill, Fierville le Hérissy, Louis Lemaire, Rabutin, Guido Starhemberg
Csoportosítsátok őket a megadott szempont szerint!
4.) feladat (10 pont)
A szabadságharchoz köthető népdalok / indulók közül válasszatok ki egyet!
Az általatok kiválasztott dallamra írjatok egy, a csapatotokról szóló bemutatkozó éneket, amelyet a döntő során elő is adtok majd!
5.) feladat (4 pont)
Május elseje ma a munka ünnepe. A szabadságharc során viszont két fontos esemény is erre a napra esett.
Melyek voltak ezek a május elsejék?
Válaszoljatok a feltett kérdésekre!
A mellékelt kép mely dokumentumot ábrázolja?
Hogyan köthető ez a dokumentum I. Józsefhez, és vajon miért is érdekes ez a momentum?
Eugénia anyacsászárné szerepét Jókai Mór az írói fantázia szabadságát kihasználva roppant izgalmasan, de a tényektől elrugaszkodva mutatta be egyik regényében. Mi a regény címe?
A híres gyöngyösi 25 pontból melyek valósultak meg az fenti dokumentumban?
7.) feladat (10 pont)
Tervezzetek a Rákóczi-szabadságharc zászlóinak mintájára egy Kalandozót jelképező 55 mm-es átmérőjű érmet!
8.) feladat (10 pont)
A Habsburg Birodalom országai tekintetében elmondható-e Magyarországról, hogy a többiekhez képest önállóbb?
Mennyiben és milyen szinteken érvényesült az önállóság, ill. a császári udvar irányítása?
9.) feladat (8 pont)
Mutassátok be III. Károly „királyi” kortársait Európában! (Személyenként 1-2 mondatban.)
10.) feladat (10 pont)
Az alábbi képek a korszakhoz kapcsolódó két család tagjait ábrázolják.
A portrék felhasználásával készítsétek el a két családfát!
Jó Kalandozást kívánok!
VERSENYKIÍRÁS A 2012-2013-AS TANÉVRE
A verseny címe: Kalandozó történelmi vetélkedő: A soknemzetiségűvé vált Magyarország
A magyar történelem megadott korszakának részletesebb megismerése kommunikatív, kognitív, művészeti és konstrukciós képességek alkalmazásával, projectmunka keretében.
A verseny kategóriái korcsoportok szerint: 7-8. évfolyam
Az adott korosztályból 4 fős csapatok jelentkezését várjuk.
A versenyen való részvétel kizáró okai: Nem a korcsoportnak megfelelő jelentkezők.
A soknemzetiségűvé vált Magyarország (XVIII. század első fele) korszakának történelmi ismereteit közlő irodalmak, honlapok:
· Általános és középiskolai történelem tankönyvek, atlaszok
· Történelemportál http://tortenelemportal.hu/
A nevezés módja, határideje (levélcím, e-mail cím):
A megadott jelentkezési lap kitöltésével levélben az iskola címén (3264 Kisnána, Petőfi u. 34.), faxon (37/324016), vagy e-mailben (kisnanaisuli@gmail.com).
A jelentkezés határideje: 2012. december 20.
2 levelezős forduló, 1 döntő
2. forduló: 2013. április 15. Téma: Betelepülés, betelepítés - beilleszkedés - megjelenítése irodalmi és képzőművészeti eszközökkel.
3. forduló: 2013. június 10. Téma: Döntő – Vitézkedők próbája a felújított kisnánai várban – gyakorlati feladatok a Nánai Sólymos Vitézek közreműködésével.
A továbbjutás feltétele, a továbbjutottak értesítésének módja az egyes fordulókból:
A levelezős feladatok után feltüntetjük, melyik csapat mennyi pontot ért el.
A benevezett csapatok elért pontszámait a 2 forduló során összeadjuk.
Döntőbe a 12 legtöbb pontot elért csapat kerül, őket levélben értesítjük. A döntőre saját költségükön utaznak a csapatok. A döntőre külön nem kell készülniük, csak a 2 forduló alatt megszerzett ismereteikről szólnak a játékos és ügyességi feladatok.
Az eredmények közzétételének módja:
A csapatokat a fordulók értékelése után e-mailben értesítjük az elért pontszámokról.
Díjazás:
- A döntőbe került csapatok (4 tanuló + egy felkészítő pedagógus) oklevelet kapnak.
- Az első három helyezett könyvjutalomban részesül.
- Az első helyezett csapat viszi haza a vándorkupát.
- Valamennyi versenyben részvevő emléklapot kap.
A szervezők elérhetősége (név, levelezési cím, email cím, honlap):
- A szervező iskola: Szent Imre Általános Iskola és Óvoda
Levélcím: 3264 – Kisnána, Petőfi u. 34.
Tel/fax: 37/324016
E-mail: kisnanaisuli@gmail.hu
- Szervező nevelő: Juhászné Koklács Éva
JELENTKEZÉSI LAP
A soknemzetiségűvé vált Magyarország c.
Kalandozó történelmi vetélkedő
2012-2013.
Iskola neve, címe: .………………………………………………
………………………………………………………………
………………………………………………………………
Csapatnév:
………………………………………………………………
Csapattagok neve, évfolyama:
………………………………………………………………
………………………………………………………………
………………………………………………………………
………………………………………………………………
Segítő pedagógus neve, e-mail címe:
………………………………………………………………
Dátum:
............................................................
igazgató
2011-2012
Kedves Kalandozók!
A 2011/2012. évi tanulmányi versenyekre vonatkozó minisztériumi pályázat elbírálására várunk, ezért késett a II. forduló kiküldése. Természetesen a beküldési határidőt is módosítottuk 2012. május 2-ra.
A feladatokat úgy állítottam össze, hogy elektronikus úton elküldhető legyen.
A megszerzett pontszámokról és a döntőbe kerülésről e-mailben (telefonon, faxon) értesítjük a csapatokat.
Döntőbe a 12 legtöbb pontot elért csapat kerül.(Amennyiben egy intézmény több csapattal jutna be a döntőbe, abban az esetben a levelező fordulókban a két legjobban teljesítő csapat kap meghívást.) A döntőre saját költségükön utaznak a csapatok, étkezést a szervező iskola biztosít számukra. A döntőre külön nem kell készülniük, csak a 2 forduló alatt megszerzett ismereteikről szólnak a játékos és ügyességi feladatok.
Az első forduló értékelése (két csapat jelzett késése miatt) április 20. után megtekinthető az iskola honlapján (http://szentimrekisnana.blogspot.com/), illetve e-mailben is eljuttatom a megadott címekre.
Jó kalandozást kívánunk!
Juhászné Koklács Éva
versenyszervező
Kedves Kalandozók!
Nagy örömünkre 2012. január 10-én megjelent a 2011/2012. évi tanulmányi versenyekre vonatkozó minisztériumi pályázat. A támogatásokról legkésőbb 2012. március 30-ig döntenek. Folytatjuk a versenyt, de a döntőt sikeres pályázat esetén, támogatással szeretnénk megrendezni.
A Kalandozó történelmi vetélkedő tervezett időpontjai változnak, melyről a mellékelt NEFMI honlapjára beküldött versenyfelhívásból is tájékozódhattok.
A nevezés módja, határideje:
Az iskola honlapján (http://szentimrekisnana.blogspot.com/) megtalálható jelentkezési lap kitöltésével levélben az iskola címén (3264 Kisnána, Petőfi u. 34.), faxon (37/324016), vagy e-mailben (sulikind@t-online.hu).
A jelentkezés határideje: 2012. február 20. (Az újonnan jelentkező csapatoknak: 2012. április 30.)
Fordulók:
1. forduló: 2012. március 25. Téma: A Török Hódoltság és Erdély helyzete az adott korszakban - megjelenítése irodalmi és képzőművészeti eszközökkel.
2. forduló: 2012. április 30. Téma: Harcok a Habsburgok ellen az adott korszakban - megjelenítése irodalmi és képzőművészeti eszközökkel.
A VERSENYKIÍRÁS NEFMI HONLAPJÁN TÖRTÉNŐ MEGJELENÉSE UTÁN AZ ÚJONNAN JELENTKEZŐ CSAPATOKNAK AZ ELSŐ KÉT FORDULÓ MEGOLDÁSÁT 2012. ÁPRILIS 30-IG KELL POSTÁZNIUK. (A levelező forduló feladatlapjai az iskola honlapjáról letölthetőek.)
3. forduló: 2012. május Téma: Döntő – Vitézkedők próbája a felújított kisnánai várban – gyakorlati feladatok a Nánai Sólymos Vitézek közreműködésével.
A továbbjutás feltétele, a továbbjutottak értesítésének módja az egyes fordulókból:
A levelezős feladatok után feltüntetjük, melyik csapat mennyi pontot ért el.
A benevezett csapatok elért pontszámait a 2 forduló során összeadjuk.
Döntőbe a 12 legtöbb pontot elért csapat kerül, őket levélben értesítjük. (Amennyiben egy intézmény több csapattal jutna be a döntőbe, abban az esetben a levelező fordulókban a két legjobban teljesítő csapat kap meghívást.) A döntőre saját költségükön utaznak a csapatok, étkezést a szervező iskola biztosít számukra. A döntőre külön nem kell készülniük, csak a 2 forduló alatt megszerzett ismereteikről szólnak a játékos és ügyességi feladatok.
Jó kalandozást kívánunk!
Kisnána, 2012. február 9.
Szlama Tiborné Juhászné Koklács Éva
igazgató versenyszervező
A VERSENYKIÍRÁS A 2011/2012-ES TANÉVRE
NEFMI HONLAPJÁN TÖRTÉNŐ MEGJELENTETÉSHEZ
A verseny címe: Kalandozó történelmi vetélkedő –
A három részre szakadt Magyarország (1541-1699)
A verseny meghirdetője: Szent Imre Általános Iskola és Óvoda, Kisnána
A verseny célja: A magyar történelem megadott korszakának részletesebb megismerése kommunikatív, kognitív, művészeti és konstrukciós képességek alkalmazásával, projectmunka keretében.
A verseny kategóriái korcsoportok szerint: 7-8. évfolyam
A verseny kategóriái iskolaszintek szerint: általános iskola, 6 és 8 osztályos gimnáziumok
A jelentkezés és a részvétel feltételei: Az adott korosztályból 4 fős csapatok jelentkezését várjuk.
A versenyen való részvétel kizáró okai: Nem a korcsoportnak megfelelő jelentkezők.
A verseny témája, ismeretanyaga, felkészüléshez felhasználható irodalom:
A három részre szakadt Magyarország 1541-1699 tartó korszak történelmi ismereteit közlő irodalmak, honlapok:
· Történelem tankönyvek - 6. évfolyam számára
· Erdély története http://mek.oszk.hu/02100/02109/html/index.htm
· Pálffy Géza: Magyarország története 9. – A három részre szakadt ország (1526-1606)
· Pálffy Géza: Magyarország története 10. – Romlás és megújulás (1606-1703)
· Múlt-kor történelmi portál http://www.mult-kor.hu/
· Történelemportál http://tortenelemportal.hu/
A nevezés módja, határideje:
Az iskola honlapján (http://szentimrekisnana.blogspot.com/) megtalálható jelentkezési lap kitöltésével levélben az iskola címén (3264 Kisnána, Petőfi u. 34.), faxon (37/324016), vagy e-mailben (sulikind@t-online.hu).
A jelentkezés határideje: 2012. február 20. (Az újonnan jelentkező csapatoknak: 2012. április 30.)
A versenyző (vagy intézménye) által fizetett díjak
A versenyre való jelentkezéskor fizetendő nevezési díj: nincs
Fizetendő díj a megyei/területi fordulón való részvétel esetében: nincs
Fizetendő részvételi díj (szállás, ellátás) a döntő fordulóra: nincs
Fordulók:
2 levelezős forduló, 1 döntő
1. forduló: 2012. március 25. Téma: A Török Hódoltság és Erdély helyzete az adott korszakban - megjelenítése irodalmi és képzőművészeti eszközökkel.
2. forduló: 2012. április 30. Téma: Harcok a Habsburgok ellen az adott korszakban - megjelenítése irodalmi és képzőművészeti eszközökkel.
A VERSENYKIÍRÁS NEFMI HONLAPJÁN TÖRTÉNŐ MEGJELENÉSE UTÁN AZ ÚJONNAN JELENTKEZŐ CSAPATOKNAK AZ ELSŐ KÉT FORDULÓ MEGOLDÁSÁT 2012. ÁPRILIS 30-IG KELL POSTÁZNIUK. (A levelező forduló feladatlapjai az iskola honlapjáról letölthetőek.)
3. forduló: 2012. május Téma: Döntő – Vitézkedők próbája a felújított kisnánai várban – gyakorlati feladatok a Nánai Sólymos Vitézek közreműködésével.
A továbbjutás feltétele, a továbbjutottak értesítésének módja az egyes fordulókból:
A levelezős feladatok után feltüntetjük, melyik csapat mennyi pontot ért el.
A benevezett csapatok elért pontszámait a 2 forduló során összeadjuk.
Döntőbe a 12 legtöbb pontot elért csapat kerül, őket levélben értesítjük. (Amennyiben egy intézmény több csapattal jutna be a döntőbe, abban az esetben a levelező fordulókban a két legjobban teljesítő csapat kap meghívást.) A döntőre saját költségükön utaznak a csapatok, étkezést a szervező iskola biztosít számukra. A döntőre külön nem kell készülniük, csak a 2 forduló alatt megszerzett ismereteikről szólnak a játékos és ügyességi feladatok.
Az eredmények közzétételének módja:
A csapatokat a fordulók értékelése után e-mailben értesítjük az elért pontszámokról.
Díjazás:
- A döntőbe került csapatok (4 tanuló + egy felkészítő pedagógus) oklevelet kapnak.
- Az első három helyezett könyvjutalomban részesül.
- Az első helyezett csapat viszi haza a vándorkupát.
- Valamennyi versenyben részvevő emléklapot kap.
A szervezők elérhetősége:
- A szervező iskola: Szent Imre Általános Iskola és Óvoda
Levélcím: 3264 – Kisnána, Petőfi u. 34.
Tel/fax: 37/324016
E-mail: sulikind@t-online.hu
- Szervező nevelő: Juhászné Koklács Éva
JELENTKEZÉSI LAP
A három részre szakadt Magyarország c.
Kalandozó történelmi vetélkedő
2011-2012.
Iskola neve, címe: .………………………………………………………………………
……………………………………………………………………….
……………………………………………………………………….
Csapatnév:
………………………………………………………………………..
Csapattagok neve, évfolyama:
…………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………
Segítő pedagógus neve, e-mail címe:
…………………………………………………………………………
Dátum:
............................................................
igazgató
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése